Hoofdmenu

Jager spec.

Gestart door Dylan, september 04, 2005, 07:31:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dylan

Er vliegt zojuist een Jager spec. over mijn huis, komend vanuit het zuidwesten, vliegend richting noordoost (beetje afbuigend alweer richting zuid leek het). Omdat het beest letterlijk over mijn huis vloog, moest ik van de ene kant (dakraam) naar de andere kant (achterdeur) rennen.

Wat ik zag was een forse grootte (maar kan bedrieglijk zijn in de lucht), redeleijk snelle niet al te diepe vleugelslag, met één of twee hele korte zweefmomenten, een stevige borst, en een behoorlijk lange staart die vanuit een brede basis naar een wat smaller (maar niet sprietachtig) einde liep. Onderkant vleugels donker, waarbij ik de indruk kreeg dat de onderkant van de vleugelpunte nog weer donkerder waren.

Jager (ondanks dat ik niet heel veel ervaring heb met deze soorten) zeg ik op basis van algemene indruk, de kop die ik kon zien, geen roofvogel, geen meeuw, etc. Geen stompe staart, dus Grote Jager uitgesloten.

Iemand die me kan helpen om deze fantastische huissoort (ook als Jager spec.) "af te maken", wellicht door wat slimme vragen te stellen?
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Na bestudering van foto's en kenmerken ben ik redelijk zeker van Middelste (bouw, vlucht, staart, tot en met de donkerder ogende onderkant vleugeluiteinde). Toch nog graag feedback van kenners.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

-Arthy-

Kan je de foto's niet hier plaatsen ;)
Rick Gevers

laatvlieger

en waar is dat huis dan???
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

matthijsbroere

Citeeren waar is dat huis dan???
Boskoop.

Dylan, leuke waarneming, ben benieuwd of je er nog zekerheid over kunt krijgen.
Matthijs Broere

Dylan

Geen foto's, huis is idd in Boskoop (bij Alphen aan den Rijn).

Grote uitgesloten op staart (was zeker niet stomp en breed).

Kleine en Kleinste kan ik volgens mij uitsluiten op basis van:
1 - formaat (mijn vogel was forser dan een kokmeeuw)
2 - vlucht (mijn vogel had een rustige vlucht, hele korte zweefmomenten)
3 - staart (mijn vogel had geen spriet)

Punt 3 is vanwege rui en eventueel juveniel kleed discutabel. Mijn vogel was redelijk donker gekleurd aan de onderzijde (in ieder geval geen hele witte buik), dus zou juveniel of subadult zijn. Ik zag geen lepel aan de staart.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

han.endt

#6
Volgens mij sluit dit geen Kleine Jager uit en dat is veel aannemelijker, toch?

Han.

Dylan

Je hebt gelijk, Kleine kan niet worden uitgesloten. Wel twijfel ik (als ik de literatuur mag geloven) op basis van vlucht. Kleine zou een snelle vleugelslag en een valkachtige vlucht hebben. Deze vogel had dat absoluut niet, zoals ik al zei een rustige (niet slome) ondiepe vleugelslag met een of twee keer een hele korte glijpauze.

Ik kan nergens goede tekening / beschrijving van onderzijde vleugels en/of vliegbeelden vinden. Ik heb de vogel behoorlijk goed (en lang) gezien, maar gewoon te weinig ervaring met de verschillende soorten.

Wie stelt de juiste vragen of helpt me met de plaatjes?  
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Dylan

Overigens geen idee of een Kleine of Middelste in deze periode aannemelijker is in het binnenland.
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

han.endt

#9
CiteerOverigens geen idee of een Kleine of Middelste in deze periode aannemelijker is in het binnenland.
Nou Kleine is niet ongewoon in het binnenland in september. Ik zag ze vroeger regelmatig om deze tijd bij Enkhuizen e.o. Soms wel eens twee. Ze zaten dan ook wel op weilanden. Kleinste Jagers zag je ook iets vaker dan de Middelste. Toch echt een zeldzaamheid in het binnenland/IJsselmeer.

Middelste Jagers hebben inderdaad een volle borst, maar om dit goed in te schatten moet je ze of samen zien of heel veel ervaring hebben. Voor de manier van vliegen geldt hetzelfde, zeker van een overvliegend beest in het binnenland. Kleine Jagers zijn ook groter dan Kokmeeuwen, Middelste zijn zelfs veel forser.

Donkere, onvolwassen Kleine Jagers zonder lichte buik zijn niet ongewoon en zullen zeker van onderen gezien, afstekend tegen de lucht, heel donker lijken.

Kortom het is heel erg moeilijk om een dergelijke jager achteraf (en waarschijnlijk zelfs ter plaatse) te determineren.
Wel een goed kenmerk, indien zichtbaar, is een dubbele lichte vlek op de ondervleugel.

Han.

Dylan

Duidelijk. Ik houd het bij een Jager spec., meer zekerheid zal ik niet krijgen.

Bedankt voor de info!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Bram Rijksen

Hoi Dylan,

Meer zekerheid krijg denk ik niet, nee; als je gaat praten over waarschijnlijkheid, dan denk ik -als je de omstandigheden bekijkt- direkt aan Kleinste. Zeker in de (na)zomer wil deze soort regelmatig door het binnenland trekken. Kleine ook wel, maar dan vaker na zware stormen. Middelste is zowiezo in deze periode een stuk zeldzamer en in het binnenland helemaal.
Zelf heb ik wel 's een Kleine over de Steenwaard gehad in de zomer, maar ik was erg blij dat deze determinatie (waar ik op het moment van waarnemen nog helemaal niet zo zeker van was) later die avond bevestigd kon worden door Arjan Boele, die de vogel terugvond in de Horde bij Lopik. Het blijft lastig, zeker als zo'n beest op een onverwacht moment op een onverwachte locatie opduikt. Als je ervaring met Jagers dan ook niet zo bar groot is (wat voor de meeste niet dagelijks zeetrek-tellende vogelaars zal gelden) wordt het helemaal een moeilijk verhaal.
Wel heel goed van je dat je niet geprobeerd hebt om er achteraf 'een soort van te bouwen'; iets waaraan vogelaars zich nogal eens 'schuldig' aan maken..
Vriendelijke groet,
Bram Rijksen