Ringspikkelspanner

Gestart door Robert Heemskerk, mei 14, 2007, 01:05:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Nachtvlinderforum,

Ik denk aan een Ringspikkelspanner, mannetje.
Al zijn de ringvormige vlekjes wel zwart gevuld en niet open (outline)..

De voorrand van de vleugels zijn heel recht en de vleugeltop vrij rond.

Of is het nu een Grote Spikkelspanner?

Kees v.d.Berg

Ik zou er H roboraria van maken, de stip op de achtervleugel is gesloten en zwart, terwijl die naar mijn idee bij de ringspikkelspanner open is.
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

Robert Heemskerk

#2
dag Kees,

en de centrale dwarslijnen raken elkaar ook bij de binnenrand, dat is volgens mij ook een kenmerk voor de grote..

de grote spikkelspanner komt hier niet zo veel voor.. (meer een duinsoort of soort op de Veluwe)

Kees v.d.Berg

dat dacht ik ook te zien, evenals de donkere III aan de vleugelpunt
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt


han.endt

#5
Er zijn twee opvallende kenmerken bij de Taxusspikkelspanner;
1. voorvleugel, de buitenste dwarslijn in het middenveld maakt een slinger naar binnen aan de vleugelvoorrand.
2. achtervleugel, de buitenste lichte golflijn duikt halverwege scherp terug naar de vleugelrand.

Verder heeft de Taxusspikkelspanner aan de onderzijde van de voorvleugelpunt een lichte top die door donker omringd is. Van de spikkelspanners heeft alleen de Grote Spikkelspanner een dergelijke vleugelpunt aan de onderzijde van de voorvleugel. Vaak schemert de tekening van deze vleugelpunt enigszins door op de bovenzijde.

Robert Heemskerk

#6
bedankt Han,

Ik zie dat ik weer huiswerk heb vandaag.., daar moet ik nog eens goed naar gaan kijken.
Hierbij nog één foto:

wim veraghtert

Ook voor mij is dit een Taxusspikkelspanner.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Kees v.d.Berg

#8
Han / Wim,

Hoe zit dat dan met die stippen op de achtervleugels op de eerste foto, is dat geen ijkbaar determinatie kenmerk?
Ik kan hem bij de taxus spikkelspanner niet terug vinden dit terwijl hij op bovenstaande foto wel degelijk aanwezig is.
Die stip zie ik wel terug bij de grote s.p.
Ook in Skinner kan ik die stip niet terugvinden op de achtervleugel van rhomboidaria.  :wacko:
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!

han.endt

#9
Dat stipje dat mag. Op sommige exemplaren van Skinner staan ze ook, zei het heel zwak. Ik heb de belangrijkste lijnen er in gezet.

Kees v.d.Berg

Ah da's helder bedankt, nou maar hopen dat het beklijft in mijn hoofd. :duim:  
Met vriendelijke groet,
Kees van den Berg
Kijkt in de Hoeksewaard !!