waterschrijver???

Gestart door jurgen74, juli 27, 2013, 22:24:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77904331
Schaatsenrijder onbekend - Gerridae indet. gezien op 2013-07-27 Beusichem - Beusichemse Veld
Foto's:

bij voorbaat dank Jurgen, Geven

Ton van Haaren

lastig, waarschijnlijk ook Aquarius paludum, maar niet zeker. Aan het achterlijf lijken 2 lange punten te zitten, wat vrij typisch is voor Aquarius.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jurgen74

Hoi Ton

het aantal poten maakt niet uit? 4of 6??

Groeten Jurgen

Arp

Op jouw foto staan 12 poten  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jurgen74

Hoi Arp

Heb een vraagje ik wil graag een soort Gal invoeren op waarneming maar deze staat wel op het forum maar niet bij in voerrren onder welk onderwerp vallen die dan??
Inderdaad 12 poten de grote waterschrijver heeft er toch minder?? wat is het verschil waarom ze dezelfde naam mogen dragen?

Groeten Jurgen

Ton van Haaren

het is stel in copula (man bovenop) en beiden hebben elk 6 poten, maar in deze houding heeft de man er eentje extra
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

jurgen74

Hoi Ton

Dus als ik het goed begrijp zijn  dit twee grote waterschrijver in paring en kan dus op zeker??

Groeten Jurgen

Arp

Hoi Jurgen,

We zijn een beetje flauw ;) Het lijkt soms alsof deze beesten maar 4 poten hebben omdat ze de voorpoten zo sterk naar voren houden dat je ze met antennes zou kunnen verwarren, maar ze zitten er wel echt. Dit is een stelletje in copula, maar Ton durft van deze foto niet zeker te zeggen welke soort. Als je ze een slag groter hebt (of een grote uitsnede punt achterlijf) dan wordt het duidelijker. Gezien je andere waarneming is de kans groot dat deze ook paludum zijn, maar dus niet zeker.

Qua Gallenvraag: De gal wordt veroorzaakt door een organisme, vaak door een insect of mijt. Je kunt de gal dan invoeren als waarneming van deze diersoort (of ander organisme). Dus bijvoorbeeld Galappels aan aan eik als Cynips quercusfolii.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jurgen74

De foto is slechter maar je kan de staart schaduw zien in het water

Groeten Jurgen

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

-Steven Wright-

jurgen74

Oke dankjewel ik zet hem op zeker

Groeten Jurgen