Hoofdmenu

kevertje of larve?

Gestart door leo custers, mei 14, 2007, 21:20:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

leo custers

[size=8]LEO CUSTERS[/size]

Leon Olsthoorn

Dit ziet er uit als een LHB-larve, welke weet ik niet. Op stippen.nl staat een determinatie-tabel voor larven, maar zelf vind ik hem erg lastig
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Arp

HarAxy - sorry kort, moet weg ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

#3
CiteerDit ziet er uit als een LHB-larve, welke weet ik niet. Op stippen.nl staat een determinatie-tabel voor larven, maar zelf vind ik hem erg lastig
Hij is ook lastig, ook al omdat larves moeilijk zijn.
Om het makkelijker te maken zijn we bezig zgn larvefiches te maken.
Deze bijvoorbeeld.



De andere vind je ook op de determinatiepagina van stippen.nl
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

CiteerOm het makkelijker te maken zijn we bezig zgn larvefiches te maken.
Hoi Kees, leuk - die larvendeterminatiepagina was ik al weer bijna vergeten dat je ermee bezig was. Wilde zelf tzt ook eens met zoiets beginnen, maar op het ogenblik heb ik eigenlijk geen tijd om me met "uitwerken" bezig te houden, dus ben ik eerst nog lekker rustig kiekjes aan het verzamelen - op het forum van insektenfotos.de had ik al eens voorgesteld gezamenlijk een foto-overzicht samen te stellen en dat vond men ook wel een lollig idee.

Je tabel en fiches zijn prachtig, maar een hele simpele eerste stap, die volgens mij al in 90% van de gevallen soelaas biedt zou een thumbnail-pagina zijn met per soort bijvoorbeeld een rij plaatjes van I3, I4, prepop en pop (eventueel ook I1 en I2, maar daar zie ik zelf nog niet echt veel verschillen). Of wellicht aparte larve en poppen thumbnail-pagina's. Tot nu moest ik moeizaam alle soort-pagina's openen, kijken of er larvjes tussen zitten en vergelijken met wat ik heb gevonden... als het je nuttig lijkt zulke thumbnail-overzichten te maken kan ik wellicht ook nog wat kiekjes aanleveren al ben ik nog niet over echt heel veel soorten gestruikeld.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Stippen

Citeer

Je tabel en fiches zijn prachtig, maar een hele simpele eerste stap, die volgens mij al in 90% van de gevallen soelaas biedt zou een thumbnail-pagina zijn met per soort bijvoorbeeld een rij plaatjes van I3, I4, prepop en pop
Hallo Arp,
Goede larvenfoto's die we nog niet op de site hebben, kunnen we natuurlijk altijd gebruiken. Heel graag.


Of een serie thumbs van larven een snelle eerste stap oplevert, vraag ik me af.
het verschil tussen een pas vervelde larve en eentje die al bijna prepop is, is bijvoorbeeld al gewoon te groot.
Om met enige zekerheid een larve te determineren moet je echt goed naar de kleur van de borstels en soms ook echt naar de vorm van die borstels kijken.

Ik moet vaak erg lang zoeken om een foto te vinden die eenduidig de soort aangeeft, en die ik dus voor een fiche kan gebruiken.

Maar nogmaals, als je goede duidelijke foto's van larven hebt, dan helpt dat natuurlijk om het plaatje completer te maken.
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

Arp

Ach Kees, Foto's maak ik niet - daar ben ik te ongeduldig voor en is met mijn speelgoedcamera toch vrijwel onmogelijk, maar soms zitten er best aardige kiekjes tussen waarop zowaar te herkennen valt en daar gaat het om in dit geval.

Ik zal eens wat bijelkaar gaan scharrelen, maar kan even duren (c.q. niet alles tegelijk) - heb wel veel ongesorteerde kiekjes, maar op het ogenblik mag ik van mezelf al eigenlijk nauwelijks kiekjes maken, laat staan uitzoeken (tijd, tijd ... )

Toch denk ik dat een overzichtje als het volgende waarbij je per soort voor elke Instar zo'n beetje begin en eind probeert weer te geven (hier alleen even HarAxy I2 en I3 meen ik) best nuttig zou zijn??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)