Paardenmest donsinktzwammetje?

Gestart door adinda, juli 24, 2013, 10:41:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

adinda

Gevonden op paardenmest
Jonge exemplaren oranje/geel van kleur met een vrij dik kort steeltje (foto-2 en 3). In één nacht ontwikkelt het exemplaar zich waarbij het korte steeltje openbarst waardoor zich een soort van kraagje vormt bij de basis van de steel (foto-8).
Microscopische gegevens volgen nog.
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

#1
De maatgeving en vormen van de sporen komen niet geheel overeen met wat is vermeld in de beschrijving van Uljé, maar gezien de vormen van de Cheilocystiden, Pileocystiden kom ik er verder niet uit.
Basidia: 4-sporig, 29.10x7.67 um
Cheilocystiden: 43.01x36.47 um
Pileocystiden: 72.90x18.20 um met een lange nek (3.44 um breed)
Sporen: Hexagonaal in vooraanzicht 8.09-9.25x7.09-7.59x5.31-5.80 um. Apiculis esssentrisch bevestigd (0.99-1.03 um lang), kiempore centraal.
Pseudoparafysen: 6 per basidium
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Vervolg foto's
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

#4
Ik heb wat gegevens gevonden op internet Dieter http://www.ib-pan.krakow.pl/pubs-pdf/Acta%20Mycologica/2011/am46_a27-73.pdf. Hierin wordt aangegeven dat Coprinus, Coprinopsis en Parasola in tegenstelling tot Coprinellus geen doorschijnende pileocystiden en caulocystiden hebben. Bij deze vondst zijn ze wel aanwezig dus zal deze vallen onder Coprinellus.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Dieter

De sleutel begint eigenlijk bij het velum wat deze duidelijk wel heeft. Paardenmestdonsinktzwam kan je voor mijn part al schrappen. Kan je eens gewoon wat velum van de hoed schrapen als je er nog eentje hebt en dit eens onder de microscoop steken?
Evolution is like modifying a machine while it's running. (Karel Liem)
FUNGI are FUN!
KVMV

adinda

#6
Paardenmest donsinktzwam had ik na jouw aanwijzing al geschrapt. Er was maar één exemplaar en die heb ik te laat in de droger gedaan. Momenteel is hij aan het drogen eens kijken wat ik er nog uit kan halen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

wim veraghtert

Ben het eens met Dieter: dit lijkt zeer sterk op C. cordispora. Er zijn volgens mij geen Coprinellus die zoveel velum bezitten als de exemplaren op jouw foto. Coprinellus-soorten hebben niet alleen pileocystiden maar doorgaans is ook de hele steel bezet met (gelijkvormige) caulocystiden: die steelbeharing zie je  met een loep (check eens bij een Zwerminktzwam).
Overigens vermoed ik dat de cellen die je benoemd hebt als cheilocystiden in feite velumcellen zijn.
Alleen die capitate pileo die daar tussenzit past niet goed op C. cordispora. De rest wel en met die sporenvorm zijn de opties beperkt.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

adinda

OK Wim ik zal kijken of ik nog iets bruikbaars uit het gedroogde stukje kan krijgen.
Met vriendelijke groeten,

Joop

Gert Kremer

Joop,

we hebben elkaar 1 keer ontmoet...
maar je foto  :duim:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

adinda

De foto's 1 en 4 bovenaan zijn genomen met een stereomicroscoop en gestacked Gert, vandaar dat ze zo goed uitkomen
Met vriendelijke groeten,

Joop

adinda

Citaat van: wim veraghtert op juli 25, 2013, 14:29:07 PM
Ben het eens met Dieter: dit lijkt zeer sterk op C. cordispora. Er zijn volgens mij geen Coprinellus die zoveel velum bezitten als de exemplaren op jouw foto. Coprinellus-soorten hebben niet alleen pileocystiden maar doorgaans is ook de hele steel bezet met (gelijkvormige) caulocystiden: die steelbeharing zie je  met een loep (check eens bij een Zwerminktzwam).
Overigens vermoed ik dat de cellen die je benoemd hebt als cheilocystiden in feite velumcellen zijn.
Alleen die capitate pileo die daar tussenzit past niet goed op C. cordispora. De rest wel en met die sporenvorm zijn de opties beperkt.
Vanmorgen nog een klein exemplaar gevonden, maar daar kon ik niet veel uithalen. Het gedroogde exemplaar is niet echt goed te gebruiken om e.e.a. te kunnen bevestigen behalve dan de cellen van het velum.
Pseudoparafysen en pileocystiden zijn niet gevonden. Maar afwachten of zich nog een nieuw exemplaar ontwikkeld.
Met vriendelijke groeten,

Joop