Rups (Peppel) Orvlinder

Gestart door gardensafari, september 03, 2005, 13:48:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Ik heb de foto hieronder op mijn site staan als zijnde een rups van waarschijnlijk de Orvlinder, maar misschien van de Peppel Orvlinder. Eddy Verfaillie stuurt mij nu een mailtje, waarin hij stelt dat dit zeker de Orvlinder is. Hij motiveert dat als volgt:

De rups die afgebeeld is als or- of peppel-orvlinder is ontegensprekelijk van de orvlinder (Tethea or). De kenmerken zijn als volgt:

- een witachtige lengtestreep over de spiracula (nooit bij de peppel-orvlinder)

- een rij zwarte vlekjes boven de spiracula (zelden bij de peppel-orvlinder en dan nog beperkt tot de eerste 3 segmenten)


Wat denken jullie, heeft hij gelijk?


Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

acherontia

Als ik goed kijk naar deze rups dan denk ik dat het mogelijk geen van beide is , ik vermoed dat de rups vrij klein is in werkelijkheid.... De grote opvallende bruine kop ontbreekt en ik denk dat het wellicht zelfs gewoon een spannertje is, en wel een geparasiteerde rups van Operophtera brumata...... (poten zijn op deze foto helaas niet zichtbaar)

Op wat voor plant heb je hem gevonden, en een datum?

Jeroen

gardensafari

Gefotografeerd op 4-6-2001. Het blad is vermoedelijk dat van een zure kers. De rups was inderdaad klein, maar geen ukkie, ongeveer 12 mm en het blad was enigszins samengesponnen. De draden waarmee dat gebeurd was zijn nog te zien aan het voorlaatste segment.

Is dat zwarte dingetje dat net achter de kop hangt plantaardig, of een eitje van een sluipwesp of -vlieg?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

#3
CiteerHet blad is vermoedelijk dat van een zure kers.
Het zal niet belangrijk zijn, maar geen Zure Kers. Hoogwaarschijnlijk Zoete Kers, Prunus avium.

Han.

acherontia

Dan is het dus helemaal een duidelijk verhaal, Operophtera brumata, de or vlidners zijn uitgesloten door de waardplant!!

Het witte en zwarte ding op de rups zijn beide parasitoiden, denk dat het eitjes zijn. Maar leer iedere dag bij op parasitoiden gebied, zo heb ik vandaag pas geleerd dat er vleugelloze pseudohyperparasitoiden bestaan! Oftewel een sluipwesp die weer op sluipwespen parasiteert. Heb er zojuist eentje uitgekweekt, een erg maf beest.

Jeroen

han.endt

Er is een sluipwesp die op sluipwespen parasiteert die op sluipwespen parasiteren.

acherontia

Meerdere zelfs maar ik was vooral verbaasd over vleugelloze sluipwespen, n.b. nog wijfjes ook ik vraag mij af hoe die beesten hun gastheer dan weten te vinden... Kortom een interessant stukje biologie!

Jeroen

gardensafari

Dank je, Jeroen. Door die parasieten toch een interessante aanvulling op de site. Morgen zal ik alle fouten op mijn site eens gaan herstellen. Ben ik nog druk genoeg mee  <_<

En Han, het is een Poolse kersensoort. Erg zuur, eigenlijk alleen geschikt voor de inmaak. Of het onze morilles zijn weet ik niet. Op een Poolse site staat vermeld dat het gaat om een gekweekte variant van de Prunus fruticosa.

In onze tuin staan er diverse, maar ze zien er erg slecht uit. De bodem, puur zand, is kennelijk ongeschikt voor ze. Insecten echter zijn er dol op.

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.