Welke kevers zitten in mijn huis en wat te doen?

Gestart door Marieke18, juli 25, 2013, 17:56:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marieke18

Ik heb sinds 2 weken last van 2-3 mm grote rood/bruine kevertjes in mijn huis. Ik heb wat zoekwerk gedaan en volgens mij betreft het de ronde diefkever. Wat kan ik hieraan doen? Groetjes, Marieke uit Maastricht

Arp

Hoi Marieke,

Allereerst welkom op het forum.

Voordat we met allerlei wilde adviezen komen is het misschien toch slim om eerst wat zekerder te weten of het wel/niet een Ptinidae is en zo ja welke. Zou het mogelijk zijn een foto te maken? Voor een eerste inschatting (familie) doet een matige/slechte foto het ook wel.

Vang er eventueel alvast een paar en stop ze (onbeschadigd - dus niet platgeslagen) in een potje, dan kan één van de keverkenners er indien nodig misschien wat beter naar kijken.

P.S. In welk opzicht heb je er "last" van? Bijten ze?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Marieke18

Hoi Arp, ik ga proberen een foto te uploaden vanaf mijn telefoon, vrees alleen dat het bestand te groot is voor op de site. Ik heb geen last van de beestjes want ze doen niks. Ik kom ze alleen echt overal in huis tegen. Heb er een stuk of 10 in een pot gedaan nu voor als ieman er naar wil kijken of ze wil hebben voor hun kever collectie ;) groetjes marieke

Th.Heijerman

Vrijwel zeker dat het om Gibbium psylloides gaat. Hoort tot de familie Anobiidae. Eet van plantaardig en dierlijk materiaal en komt vaak voor in bakkerijen maar ook in (oude) woonhuizen. Foto is niet geweldig en als je 100% zekerheid wilt, kan je wel een paar exemplaren opsturen.

Theodoor

Marieke18

Betere foto

Marieke18

Wat kan ik doen om ze wg te krijgen als het om die soort gaat?

liptaster

Vrij simpel: zoek waar ze vandaan komen en haal hun voedselbron weg. Dit kan zowat vanalles zijn als het maar plantaardig of dierlijk is (geen hout). Vorige die een gelijkaardige plaag had, had ergens een zak hondenvoer vergeten waar dergelijke beesten in kweken.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Marieke18