Chrysomela/chrysolina spec. Reuzengebergte Tsjechië

Gestart door gerleeuwerke, juli 25, 2013, 14:59:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerleeuwerke

Zittend op Kruiskruid, wie weet de naam van deze mooie blauwe kever?

Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/77840960
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2013-07-14 Czech Republic- Krkonošský Národní Park
Foto's:




bij voorbaat dank Ger Leeuwerke
Ger Leeuwerke

beetlestitch

dit wordt zo een moeilijke bevalling daar er in het gebergte meerdere grotere chrysomelide soorten zijn en nog eens vele kleur variaties. ik denk dat we niet verder komen dan chrysomela/chrysolina spec. een ieder geval heb ik niet genoeg soorten kennis van deze groep daar. groeten toon.
Toon Keukelaar

gerleeuwerke

Dank.

Ik heb nog wel een paar meer foto's en zou nog crops kunnen maken. Zou dit helpen om toch een stap verder te komen? Waar heb je dan een foto/crop van nodig?
Ger Leeuwerke

beetlestitch

voor mij helpt dit niet maar er zijn anderen met meer kennis van chrysomelidae. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Ik zeg niet dat ik er zelf uit zou kunnen komen, maar begin eens met wat crops waarop de structuur/punctering van dekschilden en halsschild beter te zien zijn en eventueel de kopvorm/antenneinplant e.d. :)

Een afmeting zou ook niet per se onhandig zijn ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

gerleeuwerke

We gaan het toch proberen, mooi.


Maximaal 1,5 cm. groot (zie ook aantal tanden van de kruiskruid  ;) ). Had geen meetlint bij me...



Ben benieuwd of deze foto jullie iets verder helpt. Anders hoor ik het weer.
Ger Leeuwerke

gerleeuwerke

En op deze is de kop nog iets beter te zien.
Ger Leeuwerke

gerleeuwerke

Ik gooi hem nog een keer naar boven, iemand die deze net iets verder kan determineren?
Ger Leeuwerke