Hoofdmenu

GPS uitzetten

Gestart door Jaap de Jong, augustus 03, 2013, 12:01:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap de Jong

Alex,
feature request...
Als absmapp  naar de achtergrond gaat dan svp gps uitzetten.
(Google maps  doet dat ook,  spaart batterijen.)
Jaap

Alex Kwak

Nee, 'vroeger' was dat zo met allemaal moppers over wachten op een nieuwe gps-fix
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jaap de Jong

 die hebben ondertussen nu toch allemaal al een nieuwe smartphone met een snelle gps fix..  ;)

Alex Kwak

...en "track opslaan" werkt dan niet.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

Zet hij nu niet GPS uit ?
Afgelopen weekend in de bergen wilde ik, vanwege slechte fix, met een vaste fix gaan werken maar tijdens het gaan naar de gebruikersinstellingen had obsmap mijn GPS al uitgezet.
En kon ik 5 minuten wachten op een fix....


Overigens lukte het handmatig intikken van een fix ook niet. Wat zijn de vereisten voor een handmatige fix invoeren ?

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op augustus 07, 2013, 14:15:54 PM
Afgelopen weekend in de bergen wilde ik, vanwege slechte fix, met een vaste fix gaan werken maar tijdens het gaan naar de gebruikersinstellingen had obsmap mijn GPS al uitgezet.
En kon ik 5 minuten wachten op een fix....

De GPS blijft aan vanaf het invoerscherm en de eventuele schermen die je vandaar bezoekt. Verlaat je het invoerscherm om naar het overzichtsscherm te gaan gaat de GPS weer uit.

Citaat van: andre123 op augustus 07, 2013, 14:15:54 PM
Overigens lukte het handmatig intikken van een fix ook niet. Wat zijn de vereisten voor een handmatige fix invoeren ?

Alleen dat de coordinaat geldig moet zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#6
Maar je kunt toch niet naar het overzichtscherm (ik ga altijd direct naar het invoerscherm) en dan naar instellingen toe? En dus gaat de GPS altijd uit.
Echt heel onhandig want dan moet je weer 5minuten wachten op een fix, die overigens nooit kwam in het instellingen scherm en weer wel in het invoerscherm.


als ik
47.011 in het bovenste scherm invoer

en in het onderste
5.817

dan zou dat dus moeten werken (getallen heb ik nu niet bij me maar komen aardig overeen).


Afgelopen weekend wilde die dat niet accepteren. En het maakt niet of of locatieweergave (dit is 2.15, was dat al in 2.13?) op lat of ams staat ?

Andre321

Citaat van: Alex Kwak op augustus 03, 2013, 13:32:41 PM
Nee, 'vroeger' was dat zo met allemaal moppers over wachten op een nieuwe gps-fix


Ik zou idd dolgraag het idee achter de huidige manier van (niet) werken willen weten zodat ik ook met obsmap om kan gaan.  Ik zit nl om de haverklap in dat overzichtsscherm, en dan is de GPS weer uit.
Dus ipv dat ik lang bezig ben van soortgroep wissen ben ik dan ook nog lang bezig om te wachten op de GPS die dan weer uit staat.

hiskodevries

Je kan de vaste locatie ook via de kaart selecteren, geen gps nodig.
Ik hoor nauwelijks klachten over slechte gps fix in het buitenland. Als jullie obsmapp veel gebruiken investeer eens in een kwalitatief goed device. De nexus 7 eerste generatie gaat vast in de uitverkoop binnenkort. 5 minuten op een fix wachten heb ik alleen in de wnpda begintijd meegemaakt.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op augustus 08, 2013, 09:29:29 AM
Dus ipv dat ik lang bezig ben van soortgroep wissen ben ik dan ook nog lang bezig om te wachten op de GPS die dan weer uit staat.

Wisselen van soortgroep kan vanuit het menu van het invoerscherm! De gps blijft dan aan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#10
zoals mogelijk niet  gezegd, de risicos dat ik mijn telefoon kwijt raak zijn veel te groot in het buitenland, zoals afgelopen weekend dus ook gebeurt is biji iemand anders. Dat opladen is gewoon op lacaties waar ik ben een tricky punt, wat je maar niet wilt begrijpen en waar je dus zeker geen duur toestel neer wilt leggen. Ik moet gewoon zo lang mogelijk met die batterij wilt doen.
Verder
Het is ook weer niet mijn bedoeling dat het geld kost.
Het is een Samsung Galaxy overigens.

Ten slotte is hier het probleem dat OBSMAP om de haverklap mijn GPS uitzet als ik in een ander menu zit. Dat is misschien niet lastig als je alleen vogels in voert, maar ook libellen, sprinkhanen, (krans)wieren, dagactieve nachtvlinders, planten, af en toe een spin, een pissenbed en een mossel dan zet OBSMAP op een gewone vakantie dag een keer of zestig je GPS uit.
In de bergen, waar ik 3-5 minuten op een GPS fix moest wachten, is dat ronduit niet leuk.



Andre321

#11
Citaat van: Alex Kwak op augustus 08, 2013, 10:39:23 AM
Citaat van: andre123 op augustus 08, 2013, 09:29:29 AM
Dus ipv dat ik lang bezig ben van soortgroep wissen ben ik dan ook nog lang bezig om te wachten op de GPS die dan weer uit staat.

Wisselen van soortgroep kan vanuit het menu van het invoerscherm! De gps blijft dan aan.


Dat is soms idd het geval. Maar in meer van dan de helft van de gevallen ontbreekt het wisselen van de soortgroep. ZIe eerdere post van iemand anders op dit forum. Alleen hij dacht geloof ik dat het altijd ontbrak, maar dat is niet zo.


Maar ik weet van een zeer goedkoop Alcatel toestel uit de Kijkshop, die ook veel sneller een fix had dan mijn Samsung.
En volgens mij deed mijn eerste Samsung het ook veel beter, totdat ie in een hete auto is bljiven liggen, daarna kreeg ik dit exemplaar (onder garantie).

Andre321

#12
Maar goed, misschien moet ik dan van al die landen ook maar via de kaart gaan werken. Voor mijn gevoel blijf je dan bezig maar misschien is dat de oplossing. Hopelijk valt het management van kaarten van al die landen mee.


Overigens was v2.6 aanmerkelijk sneller dan 2.13, ik dacht dat ik 2.15 had, maar die heb ik nu wel..want die stelt minder hardware eisen.
http://tweakers.net/pricewatch/282491/samsung-galaxy-gio-s5660-zwart.html

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op augustus 08, 2013, 10:39:23 AM
[size=78%]Wisselen van soortgroep kan vanuit het menu van het invoerscherm! De gps blijft dan aan.[/size]


[/size]Als je van soortgroep wisselt moet je terug naar het invoerscherm. Als je daar uitschiet ben je je gpsfix kwijt. Vandaar dat ik ook in het ''selecteer soort'' scherm van soortgroep zou willen wisselen.[size=78%]

Andre321

Thuis, nu met wifi en versie 2.15, lijkt ie wel automatisch de coordinaten te accepteren. Ik zal dit weekend nog eens kijken.
Ligt dit aan mijn samsung, of wordt in het openings scherm eerst lat, long getoond, terwijl je bij het invoeren weer long, lat moet invoeren ?

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op augustus 08, 2013, 17:43:23 PM
wordt in het openings scherm eerst lat, long getoond, terwijl je bij het invoeren weer long, lat moet invoeren ?

Klopt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Jaap de Jong

Misschien een optie in de instellingen toevoegen?
Bv:

GPS gedrag

met als opties:
Standaard gedrag
GPS altijd aan
GPS zoveel mogelijk uit

Andre321

Jaap, maar wat levert dat GPS uitzetten nu op aan levensduur?
Is dat 3%?
Ik hoorde dat een externe SD kaart ook 5% meer kost aan stroom.

Overigens ga ik tzt wel op kaarten overstappen, al is dat nog al een voorwerk, moet je van al die landen de spullen meenemen.
Maar goed, daarna begint het genieten, hoop ik :-)

Jaap de Jong

Wifi, bluetooth en gps worden altijd in een adem genoemd om stroom te besparen.
Eerlijk gezegd heb ik geen echte gegevens daarvan, misschien is dat met een beetje google-en boven tafel te krijgen.
Zelf heb ik wel gemerkt dat het verschil maakt of Obsmapp in het invoerscherm blijft staan (dus met gps aan) of in het hoofdscherm (gps uit).

hiskodevries

Jaap. Die gps is van levensbelang voor het correct invoeren. Zeker op locaties die je zelf niet goed kent.
Als je gsm gps gebruik niet aan kan. Gebruik dan geen obsmapp.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#21
Tja, of het erg is hangt af of je met de auto of te voet bent..of gewoon vanuit je kamer of telpost waarnemingen van de tuin invoert.
Blijft mijn vraag hoeveel verschil het tussen hoofd en zijscherm. Ik denk zelf dat de verlichting 70% of zo opslokt maar geen cijfers.
Ik blijf het wel onhandig, erg onhandig vinden dat om de vaste locatie in te stellen eerst de GPS uitgezet wordt om daarna via vaste locatie de GPS weer aan te zetten. Zelf zou ik dat graag ergens in het invoer menu zien zodatin het bos, in de kloof of tussen gebouwen ik erg vaak de locatie omnieuw vast kan pinnen.


Verder is het ook vreemd dat het opnieuw vast stellen van de locatie juist extra lang duurt (op mijn toestel).

Jaap de Jong

Hisko, mijn mobiel kan het echt wel aan, alleen zie ik de batterij sneller leeglopen.

Vanmorgen middels 2 proefjes gecheckt.
Proef 1: 1 uur lang obsmapp aan in invoerscherm, gps is aan, mobiel in standby: batterij van 96 naar 86 %
Proef 2: 1 uur lang obsmapp aan in hoofdscherm, gps is uit, mobiel in standby: batterij van 83 naar 80 %
Met andere woorden ruim 3 * meer verbruik.

Als ik een dag op stap ga, dan start ik obsmapp meestal in het hoofdscherm. Om een waarneming in te voeren druk ik op menu en '+ waarneming'. Mijn gps heeft binnen een paar seconden een fix. Onderwijl voer ik soort, aantal etc in en dan opslaan. Daarna ga ik weer naar het hoofdscherm en druk op de standby toets.
Voor mij zou het wat makkelijker zijn als ik obsmapp in het invoerscherm zou kunnen laten... Scheelt 3 toetsen! Ik geef het toe, het is niet veel... Ik doe dit ook wel eens tijdens het fietsen (jaja, levensgevaarlijk! maar moeders wil meestal niet stoppen...  ;) en dan maken 3 toetsen minder in eens wel wat uit...

Dit was denk ik min of meer de aanleiding voor het starten van dit topic.

(Overigens valt het mij op dat bij dit gebruik het soms lijkt alsof er 2 obsmapp invoerschermen tegelijk beschikbaar zijn.
Als ik de telefoon weer inschakel en dan verwacht terug te keren in het hoofdscherm van obsmapp, krijg ik het invoerscherm. Druk ik dan op 'terug' dan gebeurt er wel wat - het invoerscherm lijkt gesloten te worden - maar staat het invoerscherm er weer! ipv het hoofdscherm...)




Alex Kwak

Citaat van: Jaap de Jong op augustus 12, 2013, 21:34:52 PM
(Overigens valt het mij op dat bij dit gebruik het soms lijkt alsof er 2 obsmapp invoerschermen tegelijk beschikbaar zijn.
Als ik de telefoon weer inschakel en dan verwacht terug te keren in het hoofdscherm van obsmapp, krijg ik het invoerscherm. Druk ik dan op 'terug' dan gebeurt er wel wat - het invoerscherm lijkt gesloten te worden - maar staat het invoerscherm er weer! ipv het hoofdscherm...)

Dat is verholpen in 2.15.1
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jaap de Jong

dat dacht ik ook, maar ik draai al de nieuwste versie en zie het toch nog steeds

Andre321

Ja, twee invoerschermen..eentje met soortgroepwisselaar en eentje zonder het menuitem soortgroepwisselaar!! (ook met 2.15.1)
Maar ik denk dat ik het moet laten zien om te begrijpen wat ikbedoel.

Jan Mudde

Hoi Alex, het probleem van het "dubbel"open hebben staan van ObsMapp is toch nog niet geheel verholpen. Ook ik had er afgelopen maandagavond plots weer last van. Ik werk nog steeds met een Samsung Galaxy S2 en de nieuwste versie van ObsMapp. Groetjes, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on