Geen gewetensvraag enkel de wet graag.

Gestart door naturefreak034, juli 24, 2013, 19:12:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

naturefreak034

hallo,

Ik begrijp meteen dat ik een iets lastige situatie schets, maar hier komt het.

Ik keek afgelopen week naar een schuur (die natuurlijk op een erf stond) waarop een steenuil zat. prachtig gezicht en vond het ook erg intressant.

Had niet gezien dat er verderop dit erf ook nog mensen op hun gemak van de mooie avond aan het genieten waren.
Zie de dame in kwestie in mijn richting lopen en besluit om even te blijven staan, om te melden dat ik niet het huis aan het begluren ben om vannacht in te gaan breken maar om even te kijken naar een mooi stukje natuur op het erf.

Nog voor ik hallo heb gezegd volgt er een bekkerij dat mevrouw het verschrikkelijk vind dat ik sta te kijken als zij buiten zit. Best begrijpelijk natuurlijk maar dat is niet geheel mijn vraag.

de vraag is, mag ik vanaf de openbare weg met mijn verrekijker op een erf kijken.

wie weet het antwoord op deze vraag?

mvg andre
andre van der horst

Oenanthe

De meeste APV's verbieden het "bespieden" van personen. De modeltekst van dit artikel luidt als volgt:


       
  • 1. Het is verboden zich in de nabijheid van een persoon dan wel een gebouw, woonwagen of woonschip op te houden met de kennelijke bedoeling deze persoon dan wel een zich in dit gebouw, deze woonwagen of dit woonschip bevindende persoon, te bespieden.
  • 2. Het is verboden door middel van een verrekijker of enig ander optisch instrument een zich in een gebouw, woonwagen of woonschip bevindende persoon te bespieden.
Het eerste lid is hier van toepassing: je mag je niet in de nabijheid van een persoon bevinden met de kennelijke bedoeling die persoon te bespieden. Je bent dus pas strafbaar als bewezen kan worden dat je de bedoeling had die persoon te bespieden. Dat had je niet maar die mevrouw had blijkbaar wel die indruk en dat is haar niet kwalijk te nemen. Het is dan ook altijd het beste niet opzichtig je kijker te richten op woningen of tuinen waarin mensen aanwezig zijn.

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

naturefreak034

dat ze het niet prettig vond had ik al begrepen : :P

maar om dan zo te reageren deed bij mij een gevoel opkomen alsin, jij niet netjes tegen mij dan ik ook niet tegen jou.

even als situatie schets overigens.

haar zitplaats___huis ____________  schuur  en keek naar de schuur:P
lijkt me dan toch netjes om als ik even voor je blijf staan als je aankomt lopen, en dan ook uitleg begon te geven wat ik deed. dat je kan op zen minst aardig kan reageren.
was het geweest, zeg jongeman ik vind dit niet zo prettig wil je in het vervolg opletten of wij niet buiten zitten. dan was mijn reactie natuurlijk geweest. prima (had ze ook echt niet gezien trouwens zo erg was ik gefocust op de daken) volgende keer zal ik even kijken of je er niet zit.

maar ik doe in iedergeval niks strafbaars, dat wou ik even weten.

bedankt voor het duidelijk antwoord
andre van der horst

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

SlechtValk

Citaat van: Oenanthe op juli 24, 2013, 21:30:47 PM
Het eerste lid is hier van toepassing: je mag je niet in de nabijheid van een persoon bevinden met de kennelijke bedoeling die persoon te bespieden. Je bent dus pas strafbaar als bewezen kan worden dat je de bedoeling had die persoon te bespieden. Dat had je niet maar die mevrouw had blijkbaar wel die indruk en dat is haar niet kwalijk te nemen. Het is dan ook altijd het beste niet opzichtig je kijker te richten op woningen of tuinen waarin mensen aanwezig zijn.

Kortom het is niet strafbaar... en of iemand het nou fijn vind of niet kan mij eigenlijk niet zo veel boeien... veel mensen die gepakt worden onder toezicht van camera's van "blik op de weg" of "wegmisbruikers" vinden dat ook niet fijn, maar toch is het toegestaan...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Joram de Gans

Toch niks mis mee om een beetje rekening te houden met andere mensen, ook als je gedrag niet strafbaar is?
Groet,
Joram

SlechtValk

Citaat van: Joram de Gans op augustus 27, 2013, 21:10:58 PM
Toch niks mis mee om een beetje rekening te houden met andere mensen, ook als je gedrag niet strafbaar is?

Helemaal mee eens, maar de topic starter vroeg expliciet om "Geen gewetensvraag enkel de wet graag." (wat mij doet denken dat hij zelf al over het sociale aspect nagedacht heeft).

Soms wil je gewoon alleen het juridische aspect even weten en sommige mensen zijn gewoon enorme zeuren...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

naturefreak034

het sociale aspect was inderdaad al over nagedacht, op het moment dat er niet op ''normale'' toon een monoloog tegen mij gevoerd kon worden.
(en ja dat had een gesprek kunnen zijn)

dan is het sociale aspect al voor mij beslist.

maargoed, ze hebben wel een perfect erf voor steenuilen blijkbaar want die komen er graag.
andre van der horst