Liocoris op Verbascum (??)

Gestart door Arp, juli 24, 2013, 11:46:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Vorige week in het kruidentuintje van het openluchtmuseum waren de bloemhoofden van vrijwel alle Koningskaarsen bewoond door een paar Liocoris tripustulatus (waarneming).

Ik had wat moeite om info daarover te vinden. De BRC-database geeft het niet en ook de toffe pagina "Pflanzenwanzen" op Natur-in-NRW geeft Liocoris niet op Verbascum. Gek genoeg de alter-ego pagina "Wanzenpflanzen" dan toch weer wel, maar alleen uit Stichel (1925-1938). Voor alle andere geraadpleegde bronnen komt vooral/alleen Urtica bovendrijven.

Helaas was ik met gasten onderweg en had geen tijd om lag te neuzelen. Heb dus niet goed naar (resten van) nimfjes gezocht.

Wordt Verbascum inderdaad ook gebruikt voor de ontwikkeling van nimfen, of wijken alleen de imago's ernaar uit voor wat extra/ander voedsel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Berend Aukema

Wachmann et al. noemt o.a. ook verbascum, maar of het werkelijk een waardplant is, blijft de vraag ...

Arp

Ha Berend,

Okay, dank  :duim:  Dat ga ik eens nabladeren als ik weer thuis ben - de pagina van Natur-in-NRW gebruikt die serie ook als bron, maar heeft Verbascum niet uit deze overgenomen.

Toch maar eens naar nimfjes zoeken dan - vragen of ik er stiekem in mag  ;D

Is er kans dat er nog een generatie achteraankomt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)