Ter bevestiging: Groefbij spec en akkerhommel?

Gestart door Botervlieg, juli 16, 2013, 16:40:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Is dit Groefbij (Lasioglossum) onbekend? Zo niet, wat is het wel?
http://waarneming.nl/waarneming/view/77608285




Is dit een akkerhommel? Wel een bruin "kopje", geen bruin "kontje" en vlak onder de vleugels zit een tja hoe zal ik het noemen...
Een randje blonde haren.  Ik zou niet weten wat het anders kan zijn dan akkerhommel, maar het viel me zo op dat deze anders is dan hoe ik ze meestal zie.
http://waarneming.nl/waarneming/view/77608255




Groetjes, Marleen

Theo MJP

Hoi Marleen,

:duim:
Ik denk inderdaad aan een vrouw Lasioglossum calceatum en een Bombus pascuorum.

GroeTheo


Botervlieg

Dank je wel, Theo! Leuk dat de eerste toch ook te benoemen is.

Mag ik je nog iets anders vragen?
Ik registreer niet zo vaak bijen, maar heb inmiddels wel wat honingbijen en hommels op de lijst staan.
Het valt me op dat ze weinig/niet goedgekeurd worden (überhaupt niet beoordeeld).
Komt dat omdat het nu een drukke tijd is en er niet zoveel admins zijn, maar komt dat later wel goed?
Of is er een andere reden dat dat niet/weinig gebeurt?

Ik bedoel het absoluut niet als verwijt, maar om het te begrijpen en goede afweging te maken om de waarnemingen eventueel wat vaker ter controle op het forum te zetten ofzo.

Vriendelijke groeten, Marleen

Theo MJP

Hoi Marleen,

Ikzelf ben admin maar (nog steeds) vrijwel alleen actief op het forum. Met andere zaken op deze website heb ik me nog niet bemoeid. Kost me vooralsnog allemaal teveel van mijn vrije tijd.
Er zijn inderdaad weinig admins bij de hymenoptera, maar misschien komt er in de toekomst uitbreiding of worden de admins (weer) actiever. Ik kan je hierop dus geen goed antwoord geven, maar Jorgen of Stijn misschien wel.


GroeTheo


Botervlieg

Bedankt voor je reactie Theo,

En je hulp hier op het forum is zeker ook al heel fijn! Ik begrijp goed dat het allemaal veel tijd kost. En ik denk dat jullie allemaal ook graag zelf lekker naar buiten gaan, zeker in deze tijd van het jaar, om zelf van de bijen te genieten.

Groetjes, Marleen

Stijn Schreven

er staan op dit moment zo'n 7000 foto's van bijen en hommels die nog niet gekeurd zijn, en er zijn twee admins die dat kunnen (Ivo en ik; Jorgen voor bladwespen/wespen). Als je zekerheid wilt of heel benieuwd bent of je goed zit kun je gewoon op dit forum terecht, sowieso altijd natuurlijk ;) . Een niet beoordeelde waarneming betekent precies dat, en niet dat hij afgekeurd is.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

Botervlieg

Hallo Stijn,

Bedankt voor je reactie. Wow, 7000 is echt nog veel! Ik beperk eigenlijk het aantal "ter bevestiging" vragen, omdat het jullie dan eigenlijk dubbel tijd kost (Hier op het forum + goedkeuring bij de waarneming). Ik begrijp nu wel hoe/waarom het even duurt voor de waarnemingen gecontroleerd worden en dat is goed om te weten. Als ik zekerheid wil zal ik het hier op het forum navragen.
Ik weet inderdaad dat nog niet beoordeelde waarnemingen niet fout zijn. Het goedkeuren heeft ook zeker geen haast. Het is meer voor mij een bevestiging of ik herkenning van bepaalde soorten nu onder de knie heb. Ik ben de laatste tijd wat meer met hommels/bijen aan het oefenen dus vandaar.

Bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Marleen