Microvlinder?

Gestart door gvv, juli 21, 2013, 23:07:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

gvv

Ik twijfel of dit wel een microvlinder is... Maar ik twijfel er niet aan dat iemand hier uitsluitsel geeft — en me meteen nog eens duidelijk uitlegt hoe ik het onderscheid zie met schietmotten en zo ;-)

Guy Van Vlierden

David Tempelman

dit is een schietmot uit de familie Polycentropodidae
ik denk dat het een Holocentropus picicornis is.

het verschil tussen vlinders en schietmotten:

Schietmotten zijn het nauwst verwant aan vlinders. Ze kunnen vooral sterk op 'microlepidoptera' ofwel 'micro's' lijken. Met de microscoop is echter steeds te zien, dat schietmotten haren op de vleugels hebben, terwijl vlinders schubben hebben. Ook hebben vrijwel alle soorten vlinders, dus ook de micro's, een roltong, die bij schietmotten steeds ontbreekt. Alleen bij de micro-familie van de oermotten (Microperigidae) ontbreekt een roltong en zijn nog functionele kaken aanwezig. Schietmotten hebben geen roltong, maar een 'haustellum', een proboscis, waarmee ze vocht en zoetige stoffen zoals nectar op kunnen nemen. Aan weerszijde van het haustellum bevindt zich een galea, een uit één segment bestaande, palp-achtige structuur. Een overeenkomst tussen micro's en schietmotten is verder dat beide groepen sporen (kunnen) hebben.
met vriendelijke groet,
David

gvv

Citaat van: David Tempelman op juli 22, 2013, 10:25:42 AM
dit is een schietmot uit de familie Polycentropodidae
ik denk dat het een Holocentropus picicornis is.

het verschil tussen vlinders en schietmotten:

Schietmotten zijn het nauwst verwant aan vlinders. Ze kunnen vooral sterk op 'microlepidoptera' ofwel 'micro's' lijken. Met de microscoop is echter steeds te zien, dat schietmotten haren op de vleugels hebben, terwijl vlinders schubben hebben. Ook hebben vrijwel alle soorten vlinders, dus ook de micro's, een roltong, die bij schietmotten steeds ontbreekt. Alleen bij de micro-familie van de oermotten (Microperigidae) ontbreekt een roltong en zijn nog functionele kaken aanwezig. Schietmotten hebben geen roltong, maar een 'haustellum', een proboscis, waarmee ze vocht en zoetige stoffen zoals nectar op kunnen nemen. Aan weerszijde van het haustellum bevindt zich een galea, een uit één segment bestaande, palp-achtige structuur. Een overeenkomst tussen micro's en schietmotten is verder dat beide groepen sporen (kunnen) hebben.

Hartelijk dank voor de volledige uitleg, David. Waaruit ik begrijp dat het onderscheid tss. microvlinder en schietmot eigenlijk niet altijd met het blote oog te zien is. Zucht.
Guy Van Vlierden

harry60

toch wel, althans in mijn ogen.
Vlak achter de kop zie je bij schietmotten meestal 99% lelijke grove beharing zoals op jou foto.
Het is mij opgevallen dat bijna alle schietmotten dat hebben.


gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

David Tempelman

hm, ik vind de schietmotten juist erg mooi.
maar ok, gedrag: de schietmotten zijn nogal onrustig op het doek, terwijl de motjes vaak rustiger aan doen.
(de grote motten moeten vaak wel eerst kalmeren)
met vriendelijke groet,
David