Nieuwe verrekijker

Gestart door wolbert, juli 22, 2013, 20:44:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

wolbert

Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe verrekijker. Met het budget van om en nabij de 600 euro kan ik veel kanten op, heb ik gemerkt. Een aantal kijkers sprongen bij mij in het oog en nu was ik benieuwd of anderen ervaring hebben met deze kijkers. Ook andere aanraders hoor ik graag.
Op dit moment heb ik een Bynolyt blackbird 10x42 en die is na bijna 8 jaar wel aan vervanging toe ;).

De kijkers die ik erg aanlokkelijk vind:
KOWA DAKKANT 10X42

NIKON MONARCH X 10.5X45 DCF

Bynolyt Albatross II 8,5x45 SHR ED

Omdat de Eden verrekijkers als erg positief worden getest wil ik de Eden verrekijker hd 10x42 ook een kans geven.

Vriendelijke groet,
Wolbert Hermus.
Vriendelijke groet,
Wolbert

KorHaan

Hoi Wolbert,


Binnen je budget past ook de 10x42 Nikon Monarch 7 , die wat mij betreft een van de highlights was op de Birdfair vorig jaar. Groot gezichtsveld van 117m/1000m, grote "sweet spot", mooi scherp, goed in de hand liggend.


De kijkers van je lijstje ken ik niet, maar als ik zou moeten kiezen, zou ik zeker de Bynolyt Albatross ED willen zien als ik op zoek was naar een kijker.


De Eden HD 10x42 zou ik vervangen door de Eden XP 10x42, en als je niet al teveel haast hebt, is het wachten op de Eden XP ED 10x42 mogelijk ook wel de moeite waard. Alleen is het onzeker wanneer deze opvolger van de Eden XP uit gaat komen.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo



wolbert

Hallo Ronald,

bedankt voor je toevoeging en je wijziging. Ik had niet door dat XP alweer de opvolger was. Ligt die kwalitatief gezien ook in de buurt van bijv. die monarch? Ik heb geen echte haast met de nieuwe kijker. Halverwege sept. ga ik op vakantie en dan wil em graag om m'n nek hebben.
Vriendelijke groet,
Wolbert

KorHaan

Wolbert,


De Monarch 7 is denk ik nog een tikkie beter dan de Eden XP, maar ik heb mijn eigen 8x42 Eden XP gebruikt in de rechtstreekse vergelijking met de 10x42 Nikon Monarch 7, en de 10x vergroting en goede handligging van de Monarch lieten natuurlijk meer details zien. Wat mij echt innam voor de 10x42 Monarch 7 was, dat deze consequent meer details liet zien van vogels op afstand dan de "gewone" 12x42 Nikon Monarch! Opmerkelijk en een teken van kwaliteit van de Monarch 7.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

wolbert

Vanochtend op pad gegaan om een verrekijker te kopen. Ik ben naar Foto Keuzekamp gegaan in Zwolle, hier heb ik in het verleden ook mijn scoop gehaald. Er waren een aantal kijkers naar mijn gading (Nikon monarch X, enkele Bynolyts en de Zeiss Terra). Na een aantal testrondes, vergelijkingen en info verkregen, gekozen voor de Zeiss Terra. Deze verrekijker heeft wel de Zeisskwaliteiten, maar wordt in China in elkaar gezet. Hierdoor was de prijs binnen mijn budget en kon ik em voor 499 euro meenemen. Een minpuntje tot nu toe is de buitenkant. Deze is tegen het bekende plaatje van een standaard verrekijker in namelijk niet zwart of matgroen, maar een wat donkere tint blauw. Maar verrekijkers zijn net vrouwen, het innerlijk is uiteindelijk belangrijker dan het uiterlijk ;).
Tot nu toe ben ik erg tevreden over het innerlijk. Erg helder beeld, licht van gewicht en kan scherp stellen tot ongeveer 1,6 meter (handig voor reptielen)
Vriendelijke groet,
Wolbert

KorHaan

Prima keus lijkt me dat, Wolbert. Ik ken de Zeiss Terra niet zelf uit ervaring, maar ik weet dat hij in China wordt geproduceerd, en dat er hoogwaardig Schott-glas voor lenzen en prisma's wordt gebruikt, dat Zeiss vanuit Duitsland naar China stuurt. Assemblage en aanbrengen van coatings vinden onder supervisie plaats in China.


De Terra is de nieuwste van 3 nieuwe Zeiss-modellen. De duurdere zijn de Conquest HD en de Victory HT. Voor vogelaars met bescheiden budget die toch kwaliteit willen, is de Terra denk ik heel aantrekkelijk in deze prijsklasse.


De Terra is verkrijgbaar in zwart, blauw, oranje en grijs, heb ik gelezen. Mooi blauw is zeker niet lelijk. Ik heb de oranje versie gezien op een foto... brr...  :o  maar mooi voor op de boot.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo