Hoofdmenu

Onbekende plant

Gestart door Planetscape, september 03, 2005, 00:18:27 AM

Vorige topic - Volgende topic

Planetscape

Aan het blad te zien lijkt het me een ooievaarsbekachtige, weten jullie welke? De foto is gemaakt op 9 juni, op een droge en vrij voedselarme grond.




han.endt

Een variƫteit van de Bloedooievaarsbek, Geranium sanguineum var. striatum. Ongetwijfeld uit een tuin ontsnapt.

Han.

Planetscape

Heel vreemd, het plantje groeit namelijk midden in een natuurgebied (Huis ter Heide). Hij staat wel naast een zandweg waar alleen de boswachter met zijn auto door mag rijden.

han.endt

#3
Eens bij de boswachter in de tuin kijken?  :D
De vorm striatum (ook wel: lancastriense) is een heel populaire tuinplant en komt oorspronkelijk niet in Nederland voor. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n plantje ineens als wild in Nederland verschijnt. Zeker gezien het enorme aantal tuinplanten die overal opduiken. Midden in een natuurgebied zegt wat dat betreft ook niets, daarvoor hebben planten te veel middelen om zich over grotere afstanden te kunnen verspreiden.

Han.

han.endt

Ik zie nu dat ook de normale vorm van de Bloedooievaarsbek de toevoeging escape heeft.

Planetscape

Ah, dank je wel! Ik zal hem dan maar als bloedooievaarsbek (escape) invoeren.

han.endt

Ik zou er bij bijzonderheden wel bijzetten dat het om de variƫteit striatum gaat.

Planetscape