bestrijden van teken

Gestart door Hinko, juli 22, 2013, 11:16:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hinko

Mijn familie bezit een klein boomgaardje in een polder bij Almkerk waar we regelmatig verblijven. Sinds een paar jaar duiken daar soms enkele teken op. Dit jaar is het echt bar en boos met al enkele tientallen gevallen. Altijd nimfjes. Momenteel zit ik aan de anti-biotica wegens Lyme-verdachte verschijnselen.

Wat kun je doen om de teken weg te vangen? De Nimfen schijnen in hoog gras en laag struikgewas te zitten. Snoeihout verwerken we in hout-rillen in de elzenhaag. Hier groeien veel brandnetels en bramen doorheen. Zou het verwijderen van deze hout-rillen een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van teken?

Verder heb ik wel eens gehoord dat je teken kunt vangen door een (wit?) kleed rond te slepen. Helpt dit echt om het aantal teken te verminderen?

graag advies over hoe ik de teken kan bestrijden.
mvgr, Hinko

jva

#1
Zo te zien ben je de boomgaard ecologisch aan het beheren/inrichten en daar zullen veel dieren profijt van hebben die ook teken verspreiden (o.a. konijnen, muizen). Weghalen van dat alles is natuurlijk ook weer jammer. Ik denk het enige wat je er dan tegen kan doen is jezelf goed controleren na een verblijf in de boomgaard in combi met evt. tekenwerende kleding. Dat witte kleed zegt me in dat opzicht niets, anders dan dat het wordt gebruikt (o.a. Alterrra) voor onderzoek naar de verspreiding van de teek. Dieren ermee wegvangen lijkt me hiermee niet werken. Wat je wel nog kan doen is plaatselijk de boel in de boomgaard kort houden (maaien), de kans dat daar dan teken zitten is klein. Je kunt hier dan met name recreeren of anderzijds.
Jelle

pia zz

als extra kun je de kleding inspuiten met DEET, en zo min mogelijk lichaamsdelen bloot laten, de sokken OVER de broekspijpen dragen, een hoogsluitende kraag dragen en idd goed controleren na afloop, vooral knieholten, liezen en andere "warme "plekken op het lichaam.
  groet Pia.

belle

Citaat van: jva op juli 22, 2013, 12:27:05 PM
Zo te zien ben je de boomgaard ecologisch aan het beheren/inrichten en daar zullen veel dieren profijt van hebben die ook teken verspreiden (o.a. konijnen, muizen). Weghalen van dat alles is natuurlijk ook weer jammer. Ik denk het enige wat je er dan tegen kan doen is jezelf goed controleren na een verblijf in de boomgaard in combi met evt. tekenwerende kleding. Dat witte kleed zegt me in dat opzicht niets, anders dan dat het wordt gebruikt (o.a. Alterrra) voor onderzoek naar de verspreiding van de teek. Dieren ermee wegvangen lijkt me hiermee niet werken. Wat je wel nog kan doen is plaatselijk de boel in de boomgaard kort houden (maaien), de kans dat daar dan teken zitten is klein. Je kunt hier dan met name recreeren of anderzijds.

Goede tips, ik maai zelf paden (van een meter breed) door hoge grasvegetaties. Is prettig om door je terrein te lopen en je krijgt veel minder teken op je. Verder heb ik sinds een jaar een tekenwerende broek aangeschaft. Dat werkt tot op heden uitstekend (teken raken gedesoriënteerd en laten zich weer vallen van je broek http://www.greenlifesports.com/zeck-protec?Lang=nl-NL), maar is natuurlijk voor heel warme dagen en recreatie wat minder geschikt.
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721

Andre321

#4
teken drogen vaak uit en houden niet van laag gras (is droger)
Vaker dan twee keer per jaar maaien is volgens mij voldoende.
Tot mijn verbazing schijnt onderzoek aangetoond te hebben dat begrazing door grote grazers het aantal teken doet afnemen.
Mogelijk dat een lage muizenstand ook helpt om een lage teek conc te krijgen.
Overigens was dit jaar op Mont Royal ook een schrikbarend hoog aantal teken.

In Wit Rusland kwamen vroeger nooit teken voor en veldwerkers maakten zich nergens druk over. Tegenwoordig kijken ze uit (zelf vond ik erg weinig teken in Esltand en Wit RUsland zitten als je kijkt naar de wildstand, veel wilde zwijnen, elanden en d) en zitten de teken gewoon in Parken in Minsk.


Bart van Hoogstraten

Een post van me maar met betrekking op Lymebestrijding, niet op tekenbestrijding -> Ik trof op Corsica, afgelopen vakantie, een stel uit Potsdam dat een boerderij heeft waar ze allerlei producten maken van biologisch geteelde Kaardebol en hij beweerde dat Kaardebol-extract een effectief middel is tegen Lyme (volgens hem effectiever dan anti-biotica): http://www.borreliose-karde.de/de/ Wie weet zou het zomaar kunnen... (de farmaceutische industrie struint niet voor niets de tropen af op oude sjamanenkennis voordat die verloren gaat).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Robert Heemskerk

Prachtig, hopelijk kan dit nog wetenschappelijk goed onderzocht worden?

Persoonlijk lijkt het me heel verstandig om vooral de bestaande antibioticakuren te doen.
Ik zou mijn of iemand anders leven er niet voor op het spel zetten (zonder kundig doktersadvies).

http://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Patienteninformatie/Antibiotica-voor-de-ziekte-van-Lyme.htm

Robert



Cygnus

In Nederland wordt vaak gedacht dat je van een tekenbeet alleen de ziekte van Lyme kunt krijgen. In Midden- en Oost-Europa kan er echter ook FSME opgelopen worden na een tekenbeet. Dit kan zeer ernstige gezondheidsklachten veroorzaken (o.a. hersenvliesontsteking). Bij de GGD kun je je laten inenten. Erg aan te bevelen voor iedereen die al dan niet regelmatig in de risicogebieden komt. Er zijn ook al gevallen vastgesteld van met FSME besmette teken in Duitsland vlak langs de Nederlandse grens.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema