pop schorpioenvlieg?

Gestart door Jan van Duinen, juli 20, 2013, 00:06:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Tussen de foto's van een aantal jaren geleden kom ik bijgaande foto tegen.
Is dit de pop van een schorpioenvlieg?

Arp

#1
Ha Jan,

Ik denk het eerlijk gezegd niet. Qua habitus komt het dicht in de buurt, maar veel kevers hebben erg vergelijkbare poppen.

De kijkhoek is niet gunstig voor de (ook in het popstadium al) herkenbare snuit (bedankt weer Murphy!), maar vergelijk vooral de vorm/structuur van de antenne eens met deze:


Ik denk dat we jouw pop bij de boktorren moeten zoeken en leg hem dus even voor je bij de keverkenners neer ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Tsjonge - nou begin ik toch te twijfelen ...  :-\

Op de (zeer slechte) bovenste twee plaatjes van mijn serie (in het donkere bos, zonder flits) lijkt de antennestructuur ook veel grover. Kennelijk komt die fijn gekraalde vorm dus pas tijdens het popstadium tot stand en is dan meteen ook extern herkenbaar. Dat had ik even niet verwacht ...  :o

In dat opzicht zou het dus inderdaad toch wel kunnen - voor de rest zijn er wel opvallend veel overeenkomsten. Snuit en "staart" ondergaan kennelijk tijdens de popfase ook nog een duidelijke extern herkenbare metamorphose, dus er is veel verschil tussen de "jonge" en "oude" pop.

Bovenstaande serie is m'n enige - een toevalstreffer. Ik heb nog niet gericht geprobeerd om Schorpioenvliegen te kweken.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Hoi Arp,

Vervellen de poppen nog een keer? Ergens heb ik iets gelezen over een pre pop en op jouw foto's is de tweede rij totaal anders als de eerste. Bijvoorbeeld zijn de antennes in de bovenste rij in een cirkel rond de kleine vleugels gevouwen, in de tweede rij zijn ze eerst op dezelfde manier gebogen, gaan dan naar achteren om de veel grotere vleugels.

Arp

De term prepop ken ik tot dusver alleen voor keverlarves (zoals bijvoorbeeld LHBtjes) die zich nog niet "verpopt" hebben (verveld tot pop, c.q. de laatste larvehuid afgestroopt), maar zich al wel in de verpoppingshouding, dik samengetrokken op het substraat hebben vastgeplakt. Over Schorpioenvliegen ben ik nog niet bewust iets over twee popfases tegenkomen, maar misschien heb ik er overheen gelezen ( :huh: ).

Toen ik deze pop vond dacht ik niet meteen aan Schorpioenvlieg - op de bovenste *kuch*foto's*hoest* is de staarttang ook nauwelijks te herkennen tussen de zooi van de afgestroopte huid. Pas toen ik het popje een tijdje later weer bekeek (middelste rij) was het meteen duidelijk. Ik heb destijds aangenomen dat het huidje/rommeltje dat ernaast lag het nu volledig afgeworpen larvenhuidje was, dat op de eerste foto's nog deels vastzit, maar helemaal 100% zeker weet ik dat natuurlijk niet (nou ja, ik heb niet twee huidjes gevonden).

Gisteren, naar aanleiding van jouw foto, is me eerlijk gezegd pas opgevallen dat snuit en antenne in de eerste rij er echt nog heel anders uitzien dan in de tweede rij  :rolleyes:

Voorlopig ga ik er maar vanuit dat de pophuid niet zo statisch is als het exoscelet van volwassen dieren en dat we hier dus "van extern" groeiproces/ontwikkeling kunnen waarnemen.

Vorig jaar heb ik nog een keer een larve opgestuurd gekregen, maar die was al niet helemaal happy bij aankomst en heeft het niet gehaald :( Moest er maar eens een actiepuntje van gaan maken om larven te zoeken en het hele proces in kiekjes te documenteren - er zijn heel weinig foto's van te vinden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Citaat van: Arp op juli 20, 2013, 09:57:57 AM
Moest er maar eens een actiepuntje van gaan maken om larven te zoeken en het hele proces in kiekjes te documenteren - er zijn heel weinig foto's van te vinden.

Je snapt natuurlijk wel dat dit ook min of meer mijn bedoeling was. Het leek me leuk om een website pagina te maken met de gehele ontwikkeling in beeld. De laatste tijd heb ik werkelijk erg veel foto's van de volwassen dieren gemaakt om een redelijk overzicht van de variatie te krijgen. De pop foto is al van 2010, maar ik begrijp dat jouw foto's van één en dezelfde pop zijn gemaakt, die dus veranderd, iets wat ik niet van poppen gewend ben, tenminste niet in die mate. De larven heb ik ook nog nooit (bewust) gezien.

Arp

#6
Ja, mijn serie is één beest. Ik heb helaas verzuimd om betere foto's te maken van die "verse" popfase toen ik thuiskwam (heb het beest netjes verzorgd opgeborgen en toen op reis) en kwam er pas 10 dagen laten weer aantoe om nog eens te kijken (middelste kiekjes) :-\

Larfjes hier:
http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&threadID=20857
http://insektenfotos.de/forum/index.php?page=Thread&postID=236207

P.S. Heb mijn waarneming (2008-03-28) ook maar even ingevoerd zodat de kiekjes beschikbaar zijn...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

Bedankt Arp voor de informatie en afbeeldingen van de larven (dit wordt zoeken  ;) )