Is de larve (koker) van Limnephilus flavicornis met zekerheid te determineren?

Gestart door Botervlieg, juli 19, 2013, 11:14:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Is de larve (koker) van Limnephilus flavicornis in het veld of vanaf foto met zekerheid te determineren?

Zo ja, wat zijn de kenmerken? Of is er een tabel voor?
Zo niet, waarom is het niet in het veld of vanaf foto met zekerheid te determineren?

Hier staan 4 foto's, de eerste twee zouden op spec moeten volgens het commentaar, al is dat nog steeds niet gebeurt.
De andere twee zijn die wel (met zekerheid) goed? (Kunnen die dan ook goedgekeurd worden?)

http://waarneming.nl/soort/photos/26809?from=1980-01-01&to=2013-07-19&os=0&os=1&licentie=0&type_foto=0&sex=&id_kleed=48&id_akt=0&only_rated=0&only_approved=0

Groetjes, Marleen

Arp

Hoi Marleen,

Ik heb het niet, dus kan je niet vertellen hoe tof, maar het lijkt grofweg precies te zijn wat je zoekt ...

Bert Higler (2004) De Nederlandse kokerjufferlarven (159 blz.) @Vermandel

P.S. Duh - fukkeduk - ik heb het wel  :lol:  Dan heb ik er vast geen 31 Euri voor gelapt, dus met een beetje zoeken zeker goedkoper te krijgen  ;D

Heb bezoek zitten (nou ja, ben butler vandaag) - kan later de betreffende pagina's wel even voor je scannen....

P.P.S. Ah, ik weet het weer: 12,50 bij Natuur en boek ... dat lijkt er meer op :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Hoi Arp!

Dank je wel!

Je hoeft het niet in te scannen (bedankt voor je aanbod), dit boekje ga ik misschien dan wel aanschaffen voor deze betere prijs.
Ik vang regelmatig waterbeestjes en daarbij ook meer kokerjuffers/schietmotten. Dus dat komt wel van pas.

Groetjes, Marleen

David Tempelman

ik zou het boekje zeker kopen  :duim:
verschillen met L. marmoratus bv. de aanwezigheid of afwezigheid van de presegmentale dorsolaterale kieuwen, en de verhouding tussen de lengte van de klauw van de 2e poot en de tars van de 2e poot.
dat zijn kenmerken die zelfs bij geconserveerd materiaal voor moeilijkheden zorgen.
in het najaar komen de volwassen schietmotten wel, die zijn goed te herkennen (meestal...!)
met vriendelijke groet,
David

Botervlieg

Hoi David,

Dat zal ik doen!

En ik ga in elk geval mijn waarneming op onzeker zetten!

Bedankt voor je uitleg, die ga ik goed bewaren!

Groetjes, Marleen