standkruidvlinder of toch metaalvlinder

Gestart door Traveller, mei 11, 2007, 18:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Traveller

Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat dit leuke beestje is? Ik kom er niet uit...



Groeten van Marieke
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

pieternella

Het is in ieder geval een mooie foto!
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink

Traveller

#2
CiteerHet is in ieder geval een mooie foto!

Dank je wel!

(er zijn er meer op www.macrografie.nl)
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Leon Olsthoorn

Je zou medelijden met hem krijgen.........
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

han.endt

Even voor alle duidelijk. De titel heeft het over 'standkruidvlinder of toch metaalvlinder' Er is een Metaalvlinder (ook wel Standkruidvlinder (mooie naam)), Adscita statices en een Bruine Metaalvlinder, Rhagades pruni.
Ik vind het door de druppels moeilijk om te zien om welke het hier gaat. De Metaalvlinder vliegt nu al en de Bruine Metaalvlinder begint (normaliter) pas over een maand te vliegen.

acherontia

Rhagades pruni heeft een sterk gereduceerde roltong, dit zou dus inderdaad Adscita statices moeten zijn. (Mits de opname in NL gemaakt is....)

Jeroen

Traveller

Deze foto is in 2005 gemaakt... We zijn bezig met foto's uitzoeken (vanwege de regen toch nix beters te doen..) en toen kwamen we deze tegen. Dus hij is niet van dit jaar. De foto is wel in Nederland gemaakt, op 9 juli. Helpt dat bij de naamgeving?
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

han.endt

CiteerHelpt dat bij de naamgeving?
Jeroen zegt het al. Nu zie ik het stukje roltong ook: Metaalvlinder, Adscita statices.

Traveller

Toch nog iets, als ik de foto's bekijk van de beide metaalvlinders (op waarneming zelf), dan zie ik bij de bruine dezelfde gele roltong als op mijn foto en bij de gewone metaalvlinder zie ik geen gele roltong. Is hier een verklaring voor? En ondanks al de druppeltjes lijkt hij mij minder groen van kleur dan de gewone metaalvlinder.

Maar ik ben een leek... Bedankt in elk geval!

Groeten van Marieke
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!

acherontia

#10
Dat is een aardige observatie, ik heb wat plaatjes bekeken en er lijkt inderdaad op sommige afbeeldingen duidelijk een roltong zichtbaar te zijn bij Rhagades pruni. Ik ben hierin klakkeloos van de boeken uitgegaan en moet eerlijk toegeven dat ik nooit zelf bewust naar de roltong gekeken heb. Echter de literatuur is er nogal stellig over en geeft aan dat pruni over een sterk gereduceerde roltong beschikt en ook geen bloemen bezoekt. Dat is ook mijn ervaring statices zie je altijd op allerlei bloeiende kruiden terwijl je pruni nooit op die manier actief ziet. Dat is een soort met een veel minder opvallende levenswijze. Vervelende daarbij is dat in Nederland beide soorten op heideterreinen naast elkaar voorkomen en dat zorgt voor veel verwarring. Ik zal dit jaar eens wat rupsen verzamelen en uitkweken en dan bewust naar de roltong kijken. Morgen zal ik ook de juiste pagina uit The Western Palaeartic Zygaenidae inscannen en uploaden.

Groeten,

Jeroen

Traveller

Helaas kan ik niets zeggen over het eten op bloemetjes ofzo, omdat hij nog hing te slapen, vandaar de druppeltjes = dauw.

CiteerMorgen zal ik ook de juiste pagina uit The Western Palaeartic Zygaenidae inscannen en uploaden.

Maar ben wel erg benieuwd naar extra info van goeie boeken.

Groeten van Marieke
Groeten, Jordi Strijdhorst

Macrografie is ook te volgen op facebook!