Een bijzonder grote Psyche casta?

Gestart door Botervlieg, juli 16, 2013, 18:10:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Van de week zag ik deze zakdrager.
Qua uiterlijk een Psyche casta, maar qua formaat lijkt me dat wat onwaarschijnlijk!
Ik heb de zak niet opgemeten (Stom! Sorry!), maar deze was echt duidelijk een stuk groter.

Schatten is altijd lastig, maar ik schat 2x zo groot.

Toen ik de zak zag, dacht ik: Zou dit de reuzenzakdrager zijn? Ik had er wel van gehoord, maar had werkelijk geen idee hoe die eruit ziet.
Nu ik foto's op microlepidoptera heb bekeken van de reuzenzakdrager weet ik (vrij) zeker dat die het niet is.

Maar wat is het dan wel? Toch een grote psyche casta?





Groetjes, Marleen

Elachista

Als je dergelijke supergrote zakken vindt van P. casta, dan kan je ze beter bewaren en evt proberen uit te kweken (en lege zakjes bewaren is sowieso nuttig). Het kan namelijk gaan om een hele zeldzame soort: P. crassiorella.
Groet,
Tymo

Botervlieg

Hallo Tymo!

O jeej! Had ik dat maar geweten, dan had ik het gerust mee willen nemen en uit willen kweken.
Ik moet volgende week toevallig weer die kant op, ik zal dan extra gaan zoeken op de locatie waar ik deze vond.

Hoe kan ik deze waarneming nu het beste registreren? Onzeker P. crassiorella of liever anders?
Je schrijft "Het kan gaan om..." dus als ik het goed begrijp zijn er ook andere kandidaten?

Groetjes, Marleen

Botervlieg

Hallo Tymo,

Ik had je er een mailtje over gestuurd, heb je die ontvangen?

Ik heb het zakje teruggevonden en meegenomen. Ik weet alleen niet of het om een leeg/verlaten zakje gaat of dat het een pop is.
Het staat in een kweekbakje buiten, er vanuit gaande dat het een pop is die ik uitkweek, maar misschien wacht ik op niets.

Groetjes, Marleen

Elachista

Thnx voor je moeite! Welja, ik vergeet e-mailtjes de helft van de tijd dus ik zal nog even reageren op berichtje(s).

Als je zegt dat het dier slechts ietsjes groter is, dan zal het vast P. casta zijn. De zakjes die ik van P. crassiorella gezien heb, dat zijn echt grote jongens. Ik zal eens proberen om zo'n casta zak naast een crassiorella zak te fotograferen. Voor nu maar even een photoshop op ware grootte:



Ik denk dat je het zo moet zien: casta is zo lang als de dikte van je pink, terwijl crassiorella formaatje breedte wijsvinger is. Over het algemeen toont een vrolijk casta zakje ook nog wel eens wat lange sprieten maar die moet je maar wat laten voor wat het is, want die tellen niet echt mee.

Helaas komen de vlinders nu niet meer uit, de uitvliegperiode is vooral juni.
Groet,
Tymo

Botervlieg

Hallo Tymo,

Graag gedaan.

Ik vind het eerlijk gezegd als leek lastig te beoordelen. Ik dacht, die p. casta zit altijd overal ik zoek er even eentje op, maar nu zijn ze natuurlijk allemaal ergens verstopt.
Gelukkig loopt het verzamelde zakje niet weg. In mijn beleving is dit zakje echt "groot", maar grote kans dat als ik er een p. casta naast hou, dat ik dan zie dat het inderdaad erg meevalt.

Ik kom er nog op terug. Maar nou ja je vind niet zomaar zo'n zeer zeldzaam ding, dus het zal ongetwijfeld op P. casta uitkomen  ;D

Groetjes, Marleen