Bultrug bij Texel!

Gestart door Pim, mei 11, 2007, 14:07:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

HansJWG

#1
Leuk voor de waarneming, hoop alleen dat ie weer in dieper water kan komen..
Groet, Hans

characea

Dat is toch net een heel diep deel van de waddenzee ?

laatvlieger

Wow wat een mega!! Is hij echt te twitchen? Dan zal het wel druk worden morgen!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

HansJWG

#4
Vooruit ondiepe waddenzee, links Texel rechts Den Helder.
Wel een hele vette waarneming inderdaad, hoop alleen dat ie er weer (zelfstandig) kan wegkomen.
Groet, Hans

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Pim

De walvis schijnt ontdekt te zijn door marinemensen die de soort niet meteen op naam konden brengen. De walvis zwom vlakbij de Veerhaven achter visnetten en is om de hoek (paal 19?) verdwenen. Er is wellicht een kans dat hij komende dagen nog gezien wordt. Dat was voor mij vanmiddag niet weggelegd. Het was mijn grootste zoogdierendip ;)

Waar de walvis zwom schijnt het veertig meter diep te zijn.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/


Bas vd Burg

Ben Wielstra, Wouter Teunissen en Frank van Duivenvoorde hadden vanochtend ergens tussen 1100 en 1130u de Bultrug mooi langszwemmend in het Marsdiep, te zien vanaf de dijk bij Den Helder

Zojuist (rond 1300u) wordt er via de semafoon doorgegeven dat er nu meer dan 1 bultrug wordt waargenomen!!!!!!!!!
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

Op de site van Cees Camphuysen wat recente foto's.

site Cees Camphuysen

De walvis is, volgens de DBA-vogellijn, om 1445u weggezwommen richting oost de waddenzee op
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

teunvankessel

hoe groot is zon beest eigelijk?
6M ofzow
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Bas vd Burg

Een volwassen bultrug kan tussen de 12 en 15 meter lang worden en 25-30 ton wegen. Geen idee hoe lang de walvis van Den Helder is
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Ben Wielstra

We hebben vanochtend even moeten wachten voor het beest opdook, maar hierna echt fantastisch gezien! Morgen zal ie hopelijk weer z'n vaste rondje zwemmen.

laatvlieger

#14
Jongens jongens jongens... wat een ervaring!!!
Een prachtige bultrug (wij hebben al die tijd maar één exemplaar gezien) op nog geen 50m afstand!! We (Ben, Frank en ik) hebben het beest vandaag zelf herontdekt (later hoorden we dat de bultrug blijkbaar om 10 uur al bij de trektelpost was gezien, maar daar wisten wij niks van (achteraf misschien maar goed ook, want zo goed als wij het dier gezien hebben.....pfooeeehhh!!!!)  Er zijn foto's en filmpjes door mensen gemaakt die na onze berichten aan kwamen snellen. We konden de kop prachtig zien met neusgaten , bulten bovenop en op een gegeven moment begon het dier vlak voor onze neus te jagen. De bek ging af en toe open en de baleinen waren prachtig zichtbaar!!! Helaas geen flippers of staart gezien.
Verder de keelribbels tweemaal mooi gezien en ook de ademspray meerdere malen. Eenmaal kon ik het dier zelfs horen ademen!!!

Echt een ongelofelijk stoere ervaring en op de dijk stonden alleen maar vrolijke gezichten en af en toe hoorde je vreugdekreten, verwonderde en verbijsterde kreten, gevloek als een foto weer net niet gelukt was, er werden handjes geschud en er werd vooral heeeel veel gebeld.

Echt ongelofelijk dat er 's ochtends maar zo weinig mensen op af waren gekomen. Wij stonden er eerst als enigen... Hoe zeldzaam deze kans was om een levende bultrug in Nederland te zien, was blijkbaar nog maar tot weinigen doorgedrongen. Volgens mij was alleen Remco Hofland er 's ochtends even geweest maar hij moest alweer vroeg weg en verder waren er trektellers vanuit Den Haag rustig onderweg..  

Whoehooeehooooeeeeeee oh jeah!
Wat een kick!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

ArjenDrost †

Dat klinkt erg goed, en ook erg mooie foto's op de site.

Gaat er misschien morgen nog iemand vanuit het noorden van het land (Groningen?) die kant op?

Groeten, Arjen

Bas vd Burg

gefeliciteerd mannen!!! Inderdaad een unieke waarneming voor Nederland. Hoewel de 5e waarneming van een Bultrug sinds 2003 (waaronder enkele dode exemplaren), de eerste die vanaf de kust is waar te nemen. Vóór 2003 een paar honderd jaar geen bultrug in Nederland, volgens Kees Camphuysen.

Stond op het punt om rond 1600u toch maar te gaan rijden, maar na het beluisteren van de vogellijn toch maar thuis gebleven. Hopelijk blijft 'ie nog een tijdje rondzwemmen daar.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

garryb

Ben, Wouter & Frank: thanx voor het bellen, wat een ervaring!
En voor lieden die nog niet zijn geweest: gaan!
Garry

marcel123

Verspreiding Bultrug bij Den Helder

Het ligt niet erg voor de hand hoe je gedetailleerde verspreidingskaarten maakt in waarneming.nl dus dat doe ik dan maar voor de bezoeker van morgen:



frankmeer

Frank van der Meer

laatvlieger

#20
Ik kreeg net een telefoontje. De bultrug wordt nu weer waargenomen bij Huisduinen. Wederom zeer dichtbij en het gaat om hetzelfde exemplaar als die van gisteren.

Er zitten ook twee bijeneters
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

De geruchtenstroom over twee dieren komt hard op gang. Gisteren was er een melding van twee exemplaren die op hetzelfde moment zouden zijn waargenomen.

Nu komt vandaag deze zeer opmerkelijke waarneming binnen:
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2408241
Waar in het commentaar over een dier gesproken wordt met een donkere rugvin i.p.v. die met het witte vinnetje. Zijn er toevallig mensen die dit forum lezen die ook op die boot waren en foto's hebben gemaakt?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

magnolia

#22
En deze showde zich vandaag voor zijn vele fans.
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

magnolia

En een tweede foto
Groeten,
Marien Bultman

Als je kijkt zie je meer!

redmar_woudstra

poe! Wat gaaf! Ik hoop dat ie tot donderdag blijft, dan ga ik mijn vader zo gek proberen te krijgen...

Voor het beest zelf is het beter als die dan het ruimere sop gekozen heeft overigens...
groet,
Redmar

laatvlieger

Citeerpoe! Wat gaaf! Ik hoop dat ie tot donderdag blijft, dan ga ik mijn vader zo gek proberen te krijgen...

Voor het beest zelf is het beter als die dan het ruimere sop gekozen heeft overigens...
Je moet echt gaan!!!
Dit ding is waarschijnlijk het vetste wat je dit jaar in Nederland te zien kunt krijgen, daarnaast is het echt heel uitzonderlijk om in Nederland zo dicht bij een levende walvis te kunnen komen en al helemaal vanaf de kant!!
Jouw vader gaat dat ook geweldig vinden, geloof me!

Als ik niet met mensen mee had kunnen rijden was ik met de trein gegaan. Deze wil je echt niet missen!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

marcel123

#26
CiteerAls ik niet met mensen mee had kunnen rijden was ik met de trein gegaan. Deze wil je echt niet missen!
Den Helder heeft geen OVfietshalte en volgens mij ook geen gewone fietsverhuur. Gelukkig kan je in een kwartier (dacht ik) ook naar de zee wandelen. Onderweg kom je dan kransmuur tegen. Als je daar 5 min wacht komt ie gewoon langszwemmen (in mijn geval dan).  Wel een verrekijker meenemen! Helaas heb ik z'n kop niet zo goed gezien maar de rugvin wel een keer of 10.  

Bas vd Burg

ik ga het in ieder geval morgenmiddag proberen.

Ik weet dat Menno van Duijn vandaag in Den Helder is, dus als 'ie er zit dan horen we het vanzelf wel
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Dylan

Ik kan donderdag of vrijdag pas, dus hopen dat 'ie blijft ...
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

Ben Wielstra

Ik heb Menno net gebeld en op dat moment ontbrak van de Bultrug nog elk spoor...