Hoofdmenu

Stadsplanten 3.0

Gestart door Leon Olsthoorn, april 25, 2007, 18:51:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Ik ben weer Leiden ingeweest en zag weer een aantal soorten waar ik met de veldgids niet uitkwam. Hopelijk zijn de foto's goed genoeg om ze op naam te brengen.

Dit plantje met gele bloemen intrigeert me. De (2) bloemen zijn asymetrisch van vorm en staan van boven ook niet helemaal open. Het lijken wel een soort tasje ofzo, die dan wel weer bovenop de steel staan. De bloemen zijn lichtgeel en lijken van de buitenkant (onderkant kroonbladeren) licht behaard.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

Deze tweede foto is niet scherp, maar geeft een beter beeld van de afgeplatte bloemen:

Leon Olsthoorn

Het vreemde aan dit rozetje vond ik de kleine witte bloemetjes die in het midden verschijnen:

Leon Olsthoorn

CiteerDag Leon.
Lijkt een beetje op een vlasbekje, maar de foto is niet zo duidelijk voor zekerheid.
In dat geval zouden dit de eerste 2 bloemen zijn van wat later een lange rij bloemen gaat worden? Dat zou wel de vreemde bloemvorm verklaren. Ik zal vanavond nog een keer teruglopen en de bloemen vergeleken met die van vlasbekje in mijn veldgids

Hier zaten er meer dan 10 van op de trap naar een voordeur. Het lijkt nog het meest op opslag van een boom, maar hoe moet ik die 2 verschillende soorten bladeren verklaren?

TESS13

De eerste lijkt een beetje op een vlasbekje, maar toch moeilijk te zien op deze foto.
Vriendelijke Groet  Antonia

Ik geef een glimlach aan alles en iedereen
geef hem door......

TESS13

Vlasbekje heeft een oranje ''verhemelte'' in de keel en dat mis ik hierbij.

geef hem door......

han.endt

De eerste is geen Vlasbekje, maar een Tuinleeuwenbek. De laatste zijn zaailingen van de Gewone Esdoorn. De lange blaadjes zijn de kiemblaadjes. De andere gaan al meer richting de vorm van de normale bladeren. Pas later worden de bladeren breed vijflobbig.

TESS13

Kijk ook eens bij grote Leeuwenbek!

geef hem door......

han.endt

CiteerKijk ook eens bij grote Leeuwenbek!
Die bedoel ik met Tuinleeuwenbek. De Grote, maar dan wel opslag uit een tuin. De leeuwenbekjes die bij elk tuincentrum als eenjarige te koop zijn en heel makkelijk uit zaad opslaan.

RutgerB

Dat rozet heeft iets weg van grove varkenskers, ook dankzij hint met de witte bloemetjes. Jammer dat je niet kan inzoomen.

Corryabbink

Varkenskers kun je al een uur in de verte ruiken......

Die is het niet want die heeft een meer ingesneden blad en die bloeit niet alleen in het midden. Jammer dat je niet een opname van dichtbij kunt maken.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Leon Olsthoorn

Ik hoop snel weer een betere camera te hebben. Tot die tijd moet ik het helaas met dit soort plaatjes doen.....  :rolleyes:  

Pieter Stolwijk

Kleine varkenskers stinkt; Grove varkenskers niet.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

Edwin Dijkhuis

En waarom is het geen rozet van herderstasje. We hebben de afgelopen tijd al veel verschillende vormen langs zien komen.
Met vriendelijke groeten,

Edwin Dijkhuis

Werkgroep florakartering Drenthe
www.wfdrenthe.nl

RutgerB

De bloemen zitten op grondniveau begrijp ik, met een beetje fantasie erbij kun je het ook zien in het midden. Daarom dacht ik even aan grove varkenskers. Eigenlijk is het blad daarvan ook dubbelgetand/ingesneden dus dat klopt hier niet. Ik vind herderstasje trouwens ook verleidelijk.

margriet

ik denk ook herderstas, door droogte heb ik al veel exemplaren herderstas gezien (bij zoeken naar hongerbloempjes) waarbij de groei van de bloeistengel achterwege is gebleven.
groetjes,

Margriet

han.endt

Ik zou toch wachten tot er meer te zien is.

Leon Olsthoorn

De volgende plant trof ik vandaag in het bos aan. Hij doet mij het meest denken aan een stijve zonnebloem, er stonden op een klein gebiedje 3 van deze groepjes en verder in de rest van het bos niet. Wat denken jullie?

Leon Olsthoorn

En hier een zij-aanzicht van hoe het groepje erbij stond:

han.endt

Ik ben niet zo thuis in de Nederlandse namen van de deze soorten, maar doet mij denken aan Doronicum pardalianches.
Ik denk dat er voor een goede determinatie details nodig zijn.

marcel123

CiteerIk hoop snel weer een betere camera te hebben. Tot die tijd moet ik het helaas met dit soort plaatjes doen.....  :rolleyes:
Met een mobieltje kan je tegenwoordig ook leuke foto;s maken. Mijn mobiel heeft meer pixels dan mijn camera. Dit is een SonyEricsson K800.

vastenhouw

Lijkt mij ook Doronicum, een stinse soort, die in het (vroege) voorjaar bloeit.
Met vriendelijke groeten,

Bart.

website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Leon Olsthoorn

De nieuwe camera heb ik vandaag opgehaald, vanaf vandaag kunnen jullie dus fatsoenlijke foto's van me verwachten  B)  

Nietspitten

CiteerEn waarom is het geen rozet van herderstasje. We hebben de afgelopen tijd al veel verschillende vormen langs zien komen.
Als er een plant is die telkens weer doet verrassen in zijn aanblik, dan is het wel Herderstasje. En dat is het m.i.

Bijgevoegd nog een foto van mij.

groeten, Gerrit