Onbekende...

Gestart door auk, juli 09, 2013, 22:25:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

auk

Wie kan me helpen met de ID van deze vlieg? Vanavond gefotografeerd op de Hoge Veluwe.

Bvd. Albert
Groeten,
Albert Meek
http://www.pbase.com/auk

RubenWinter

Een soort schorpioenvlieg, maar anders dan de naam doet vermoeden is dit geen vlieg.
Groeten,

Ruben Winter

Jan van Duinen

Hoi Albert,

Volgens mij: Panorpa cognata vanwege de rode kop.

Arp

Nee, toch communis. Die kop kan heel verraderlijk zijn (soms lijkt een donkerbruine kop met "doorlicht" belichting inderdaad bijna rood). Deze heeft nog een zwart balkje in de schedel, wat cognata niet zou hebben. De vleugeltekening is verder typisch voor communis.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Voor de leuk: Hier nog een "instinker" van een paar weken terug.

In het veld dacht ik even achter een cognata aan te zitten - kop vrijwel cognata-rood (net iets bruiniger) en vleugeltekening niet hard zwart. Toch is het communis (zie gebogen hypovalven, ronde seg.6 en vleugelpatroon). Ik denk een behoorlijke verse - nog net niet helemaal uitgekleurd.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Jan van Duinen

#5
Citaat van: Arp op juli 14, 2013, 03:21:00 AM
Voor de leuk: Hier nog een "instinker" van een paar weken terug.

In het veld dacht ik even achter een cognata aan te zitten - kop vrijwel cognata-rood (net iets bruiniger) en vleugeltekening niet hard zwart. Toch is het communis (zie gebogen hypovalven, ronde seg.6 en vleugelpatroon). Ik denk een behoorlijke verse - nog net niet helemaal uitgekleurd.



Dat is idd een hele lastige.

Jan van Duinen

Hoi Arp,

Even zoeken in de voorraad foto's levert uit 2012 een vulgaris op met rode kop: