Beukenknotssprietbladwesp

Gestart door acherontia, september 01, 2005, 08:17:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Hallo allemaal,

Afgelopen nacht een larve van een bladwesp gevonden van ruim 4 centimeter op beuk!! Het is eeen tamelijk dikke larve en zo groot heb ik nog nooit bladwespenlarven gezien, is er iemand die enig idee heeft wat dit kan zijn, vrijdag ga ik proberen foto's te maken.

Jeroen

acherontia

Ben eruit Cimbex femorata! Is er iemand die iets weet over de status van dit beest in Nederland of nog leuker over de biologie van deze soort.


Jeroen

Mark van Veen

groet,

Mark van Veen

acherontia

Hoi Mark,

Bedankt!

Hoewel het beest onmiskenbaar is kom ik tot nog toe nergens de verwijzing naar beuk als waardplant tegen... Het schijnt echter de enige bladwesp te zijn met zo'n grote larve.

Jeroen

Mark van Veen

Op hoornaarwebsite, nep-hoornaars kom ik de verwijzing naar Cimbex fagi  tegen. Alle Cimbex en zijn groot, dus die zal ook een grote larve hebben.
groet,

Mark van Veen

acherontia

Ik ben zelf ook een stapje verder er schijnen  van het geslacht Cimbex vier soorten in Nederland voorkomen en dat ze als monofaag te boek staan. Cimbex fagi zou inderdaad van de beuk zijn, C. femoratus is de soort van berk.

Kortom ik ga proberen het beest uit te kweken, overwinteren schijnt erg lastig te zijn.

Groeten,

Jeroen

Mark van Veen

Ik zag dat je de soort nieuw aangemaakt. Prima natuurlijk, maar ik heb de Nederlandse naam van Bladwesp naar Beukenknotssprietbladwesp veranderd. Dat is in lijn met de andere Cimbex-en en meerzeggend.

Mark
groet,

Mark van Veen

acherontia

OK prima, het schijnt overigens een echte zeldzaamheid te zijn in Nederland, hoorde ik van wat NEV-ers, heb nu ook twee foto's toegevoegd aan de waarneming.

Jeroen

marcel123

#8
Ben vandaag en gisteren in een beukenbos geweest en ben benieuwd hoe het uitkweken is afgelopen. Misschien valt het met die zeldzaamheid nog wel mee?

acherontia

De bladwesp moet nog uitkomen.... Wat bedoel je met de zeldzaamheid valt wel mee, heb je er gezien?

Jeroen

marcel123

#10
Wel zo iets.