Oeverplant met witte hoofdjes in groepjes van drie

Gestart door yvesv, juli 13, 2013, 21:01:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77534012
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2013-07-13 Leiderdorp - Polder Boterhuis
Foto's:

Toelichting:
oeverplant, kaal, paar kleine opgerolde blaadjes, bloemhoofdjes steeds in groepjes van drie.
bij voorbaat dank Yves van de Vijver

Henny Klein

Hartelijke groet, Henny

Datura

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Henny Klein

Hartelijke groet, Henny

yvesv

Dank voor de reacties. Deze is nieuw voor mij. Stond ook niet in mijn gidsje.

Groet, Yves.

Rense Haveman

Tijd voor een uitgebreider determinatiewerk!!  ;)
Groet! Rense

havikskruiden!

Peter Apperlo

"Oeverplant met witte hoofdjes in groepjes van drie''.

Pijptorkruid behoort tot de schermbloemen en die witte hoofdjes zijn dus schermpjes.

Groet, Peter

yvesv

@Peter,
Je hebt gelijk, dat wist ik wel, ik had schermpjes moeten gebruiken.

@Rense,
Sinterklaas is nog ver, maar ik kan alvast een goede kandidaat gaan zoeken, ik zag dat er ook een sticky topic is met titels van gidsen. Heb je zelf nog een goede tip?

Groet, Yves.

Rense Haveman

Citaat van: yvesv op juli 14, 2013, 18:07:38 PM
@Peter,
Je hebt gelijk, dat wist ik wel, ik had schermpjes moeten gebruiken.

@Rense,
Sinterklaas is nog ver, maar ik kan alvast een goede kandidaat gaan zoeken, ik zag dat er ook een sticky topic is met titels van gidsen. Heb je zelf nog een goede tip?

Groet, Yves.

Haha, grappig, want toen ik het schreef moest ik ook aan sinterklaas denken!

Wat gebruik je nu? Ik zou altijd de Heukels' adviseren, maar als je je bij plaatjesgidsen wilt houden is dat geen goede keuze. Het is echter wel het compleetste overzicht voor ons land, en wetenschappelijk onderbouwd....
Groet! Rense

havikskruiden!

yvesv

Rense,

Het waarnemen van planten en dieren is een "bijzaak" tijdens het wandelen, hoewel ik me er meer en meer mee bezig hou en de wandelingen wat korter maak om meer te kunnen bekijken. Ik neem dus alleen een kleine plaatjesgids (Tirion Bloemen van NWEuropa) mee vanwege het gewicht. Maar ik kan natuurlijk wel een goed boekwerk thuis gebruiken om daarna te zoeken. Ik zal de Heukels in overweging nemen...

Groet, Yves.

joostheeremans

Citaat van: yvesv op juli 15, 2013, 17:09:46 PM
Rense,

Het waarnemen van planten en dieren is een "bijzaak" tijdens het wandelen, hoewel ik me er meer en meer mee bezig hou en de wandelingen wat korter maak om meer te kunnen bekijken. Ik neem dus alleen een kleine plaatjesgids (Tirion Bloemen van NWEuropa) mee vanwege het gewicht. Maar ik kan natuurlijk wel een goed boekwerk thuis gebruiken om daarna te zoeken. Ik zal de Heukels in overweging nemen...

Groet, Yves.

Ik denk dat de Heukels' één van de lichtste gidsen is, zeker in vergelijk met de plaatjesgidsen (die ik ken).
MvG Joost Heeremans

- Do geese see god ?-

Rense Haveman

Citaat van: joostheeremans op juli 15, 2013, 17:12:47 PM
Citaat van: yvesv op juli 15, 2013, 17:09:46 PM
Rense,

Groet, Yves.

Ik denk dat de Heukels' één van de lichtste gidsen is, zeker in vergelijk met de plaatjesgidsen (die ik ken).

Dat denk ik ook! Qua gewicht kun je denk ik beter de Heukels' nemen!
Groet! Rense

havikskruiden!

yvesv

Ik ga hem zeker eens in de boekhandel bekijken. De beste indruk krijg je als je hem in handen hebt. Mijn huidige plaatjesgids heeft 300 pagina's. De heukels zo'n 700. Maar dat zegt niet alles over het gewicht.

Groetjes, Yves.

Margreet Kwh

Mijn Heukels weegt 496 gr (incl. kaft en wat toevoegsels) :blink:
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

yvesv

Ik heb 'm nu uit de bibliotheek geleend. De omvang en het gewicht hoeft inderdaad geen probleem te zijn, maar het is wat anders dan een plaatjesboek. Mijn kennis van de diverse plantendelen zal flink bijgespijkerd moeten worden wil ik er iets zinnigs mee kunnen doen. Maar dat is misschien iets om straks enkele donkere winteravonden mee te vullen.

Ik ga hem in ieder geval de komende weekenden meenemen en eens kijken hoe ver ik er "in het veld" mee kom.

Dank voor de reacties.

Yves.

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente