Hoofdmenu

grote distel

Gestart door yvesv, juli 13, 2013, 20:56:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

yvesv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77533679
onzeker Carduus spec. gezien op 2013-07-13 Warmond - Broek en Simontjespolder
Foto's:

Toelichting:
Enorme distel, zo'n 2m, met hoofdjes in groepjes. Geen idee welke het is. Kruldistel kan zo groot worden maar heeft losse hoofdjes, toch?
bij voorbaat dank Yves van de Vijver

Pieter Stolwijk

Er bestaat ook nog een bastaard van Kruldistel met Knikkende distel. Ik zeg niet dat die het is, maar ter overweging.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

valentine

Bedoel je met losse hoofdjes zoals bij de Knikkende distel? Maar de Kruldistel heeft zijn hoofdjes vaak behoorlijk op een kluitje, zag ik op mijn eigen foto's en voor het geval ik me in de soort vergist had ook op de site van KU Leuven. Ik denk dat het een Kruldistel is. Die maximumhoogte van 1,30 m. die in Heukels staat, zou dan niet kloppen. De Kleine kaardebol die ik vorig jaar zag, was ook een hele meter langer dan de maximum hoogte die Heukels aangeeft. Misschien worden planten hoger met de warmte?

Groet,
Valentine

yvesv

Valentine,

Ja, klopt, tekst onder foto is verkeerd. Daar moet knikkende distel staan. Die wordt groter en heeft losse hoofdjes. Daarom mijn twijfel, de plant ziet er uit als kruldistel maar heeft de grootte van een knikkende.

Pieter, de bastaard heb ik hier enkele jaren geleden gezien, maar daar viel toen ook op dat de hoofdjes meestal los en op een steeltje staan. Dat is hier niet het geval.

Inmiddels heeft de gemeente het hele stuk gemaaid, dus nog eens goed gaan kijken zit er niet meer in.

Zelf denk ik nu dat het toch 'gewoon' een wat groot uitgevallen kruldistel is.

Dank voor de reacties, Yves.