Hoofdmenu

egels en brood

Gestart door aoosterh, juli 13, 2013, 16:13:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

aoosterh

Hallo allemaal,

Wij hebben een paar egels te gast in onze tuin. Wij proberen er nu rekening mee te houden dat we een egelvriendelijke tuin willen hebben. Wij wisten al dat egels beter geen melk krijgen, maar hoe zit dat met brood? Kan het kwaad als egels in onze tuin af en toe een boterham aantreffen (met pindakaas) of is dat ook niet gezond voor ze? Ik merk dat de informatie op internet hierin niet eenduidig is. In sommige bronnen lees ik dat brood niet goed is, maar er zijn ook sites met tips ter bescherming van egels, waar brood juist wordt aangeraden.

Wij zijn benieuwd naar jullie antwoorden, zodat wij een situatie kunnen creëren die niet nadelig is voor deze aangename en leuke diersoort.

Hartelijke groet,

fam. Oosterhof

aoosterh

Hallo allemaal,

Als ik geen antwoord krijg, zet ik natuurlijk zometeen zomaar weer een bordje met een boterham met pindakaas klaar:-)

Albert

johan79

Citaat van: aoosterh op juli 13, 2013, 21:23:01 PM
Hallo allemaal,
Als ik geen antwoord krijg, zet ik natuurlijk zometeen zomaar weer een bordje met een boterham met pindakaas klaar:-)
Albert

Gewoon een boterham geven....  :blink:
Ik zou het ook echt niet weten, ik weet alleen dat ze vroeger in onze tuin op de vele regenwormen afkwamen, die vinden ze blijkbaar lekker.

Groet, Johan.

Botervlieg

Ik zou het brood weglaten.

Gewoon pinda's of pindakaas met een beetje water erdoor.
Pindasoep krijgen ze in de egelopvang ook wel.

Of wat kittenbrokjes. Bakje schoon drinkwater erbij...

Groetjes, Marleen

aoosterh

Beste Marleen en Johan,

Ik heb nu inderdaad maar wat pindakaassoep gemaakt en wat drinkwater erbij. Ze moeten uiteindelijk ook vooral slakken en dergelijke eten, maar het is wel leuk om ze een klein beetje op gang te helpen.

Groetjes,
Albert

Botervlieg

Ik ben geen egel, maar ik schat in dat pindasoep voor een egel vergelijkbaar is truffel/chocolade is voor ons.
Dus dat ze dan geen/weinig slakken meer zoeken.

Maar nogmaals, ik ben geen egel.

Als je ze echt wil helpen denk ik dat ze vooral zichzelf wel redden, in de natuur is er ook niemand die kittenbrokjes of pindasoep voor ze neerzet.

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Merel

Verder is er zogenaamd egelvoer te koop in bijvoorbeeld Intratuin, een mengsel dat o.a. bestaat uit zaden, gedroogde vruchtjes en gedroogde meelwormen. Je kan hier een handjevol van 's avonds als het begint te schemeren op een bordje leggen en het bijvullen als je merkt dat ervan gegeten wordt.
Verder wat Marleen zegt over het eten van slakken als er pindakaas wordt aangeboden, dat zal misschien wel wat afnemen, maar ik weet dat egels een vrij groot territorium van ongeveer 10-15 tuinen groot heeft. Dus de egel zal mogelijk niet elke nacht in jullie tuin lopen.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Botervlieg

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/haarlemeo/article23543623.ece/Geef-dorstige-egels-een-slokje-water

CiteerDe egelopvang Haarlem roept mensen dan ook op een lage schaal met water in de tuin te zetten. Zo vinden ze makkelijk iets te drinken en het voorkomt een voortijdige dood door een val in vijvers of zwembaden. Bijvoeren mag ook, maar dan alleen met kattenvoer. Melk en brood zijn voor egels uit den boze. Daar gaan ze aan dood.

aoosterh

Grappig: Inderdaad is mij opgevallen dat het gedrag van de egels sinds eergisteren (sinds het warmer wordt dus) wat veranderd lijkt te zijn. Wij hebben elke avond bij het vallen van de duisternis twee egels, die overdag dus vermoedelijk in of vlakbij onze (toch ook weer niet zo grote) tuin slapen. Ze beginnen hun nachtelijke tocht immers bij ons. Ze zijn met dit weer eerder actief én ze hebben geen interesse meer voor mijn pindakaassoep. Het gaat op een drafje naar Goossen (de buren). Nu zit ik te denken dat daar misschien inderdaad drinkgelegenheid is.

Wat natuurlijk ook kan zijn is dat er een vriendelijke buur is die met de beste bedoelingen een schaaltje water klaarzet. Dus dat is ook wel weer een argument om bij te voeren/te drinken te geven: als ze bij ons eten en drinken, dan houden wij rekening met de adviezen, terwijl je niet weet wat ze bij de buren aan ongezonde verslavingen oplopen.

Ik ga dus straks maar eens om kattenvoer en zet een schaal met water klaar.

Het is natuurlijk ook wel zo dat als egels zich opstellen als cultuurvolgers, dat op dat moment onze tuin de natuur is. Dus voor zo'n egel is het nu eenmaal zo dat mensen die iets voor ze neerzetten in de tuin "van nature" bij hun omgeving hoort.

Groetjes
Albert