Vossenpredatie...huiskat

Gestart door jva, juli 14, 2013, 15:36:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Hoi,

Bij een lopende dassenmonitoring (waarbij ik eveneens gebruik maak van cameravallen) tref ik geregeld vossen op een burcht. Ook in het specifieke geval waarvoor ik deze topic begin was dit het geval.
Onlangs vond ik de resten van een volwassen reebok op betreffende burcht, afgelopen weekend vond ik tot mijn verbazing de resten van een (m.i. volwassen) huiskat! Dat vossen een uiteenlopend dieet hebben is bekend en ook dat ze aas eten. Dat zal ongetwijfeld het geval zijn geweest bij de reebok, maar de huiskat??

Ik neem aan dat een beetje huiskat een vos wel van zich af kan slaan, maar ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen!
Het betreft deze waarneming (voor foto's, locatie is afgeschermd vanwege kwetsbaarheid): http://waarneming.nl/waarneming/view/77551682

Alvast bedankt!
Jelle

Jeroen Nagtegaal

Huiskatten worden heel vaak aangereden. Om direct de kans op een verkeersslachtoffer uit te sluiten lijkt me wat voorbarig.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jva

Beste Jeroen, ik sluit helemaal niets bij voorbaat uit...
Zoals je kunt lezen in mijn vraagstelling lijkt me dit bij de reebok zeker het geval, maar bij de kat heb ik mijn twijfels. Ik vraag enkel naar ervaringen van mensen die (in algemene zin) menen te weten dat vossen ook daadwerkelijk op katten prederen. Dat de vos de kat van het asfalt heeft geplukt is in onderhavig geval zeker niet uit te sluiten. Daar kunnen we het eens zijn..
Jelle

Rene Janssen

Ik heb met een cameraval een ontmoeting tussen een huiskat (die flink wat verwilderde trekjes had gezien zijn GPS- en VHF- zenderfixes) en een vos kunnen registreren. Die huiskat was echt doodsbang voor die vos en verborg zich zelfs achter een voor het onderzoek neergelegde voerbuis.


René
René Janssen

jva

#4
Citaat van: Rene Janssen op juli 14, 2013, 16:20:20 PM
Ik heb met een cameraval een ontmoeting tussen een huiskat (die flink wat verwilderde trekjes had gezien zijn GPS- en VHF- zenderfixes) en een vos kunnen registreren. Die huiskat was echt doodsbang voor die vos en verborg zich zelfs achter een voor het onderzoek neergelegde voerbuis.


René
Doet me denken aan het filmpje van René Krekels en zijn huiskat wat hij onlangs ook toonde tijdens het cameraval symposium. Ditmaal geen vos maar een das. Wat zijn het toch bange dieren die (huis)katten.... ;)
Jelle

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Johan Helmus

Volgens mij valt het allemaal wel mee. In sommige steden in het Verenigd koninkrijk zijn er ook veel stadsvossen, en in een documentaire hierover op de BBC werd getoond dat die vossen de huiskatten liever lijken te vermijden. Een kleine, verzwakte of aangereden kat zal waarschijnlijk wel op het menu staan.

Nog een filmpje van een vos-kat ontmoeting:
http://www.youtube.com/watch?v=KBTFJf11RDc
Groeten, Johan Helmus

belle

Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721