Hoofdmenu

Meeuw in Turkije

Gestart door peter ter heide, mei 10, 2007, 19:03:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter ter heide

Beste Allen,

1 mei jl. vonden wij ( Mark de Vries, Berto van Dam, Thomas van der Es en Peter ter Heide) tijdens een vogelreis door Turkije deze meeuw langs de Eufraat nabij Birecek ca 25 km van de Syrische grens. De vogel was in het gezelschap van enkele andere grote meeuwen.

Tijdens het determineren van deze meeuw liep het bij ons spaak door een tekort aan kennis van meeuwen.

Wij hopen dan ook dat jullie een gooi kunnen doen naar de juiste determinatie van deze meeuw.

Alvast bedankt,

Groetjes
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

peter ter heide

foto2
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

peter ter heide

foto3
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

Rutger

#3
Ik dacht eerst gewoon kleine mantel, ondersoort intermedius. Maar ik zie nu dat hij net zo groot als de (lijkt mij) geelpootmeeuw ernaast. Misschien Heuglins?  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jos Welbedacht

#4
Ik zou zeggen een Armeense meeuw.
Ronde kopje en mantelkleur (op deze foto donkerder lijkend denk ik).
Veel zwart op de snavel en donkere ogen.
Ik weet echter te weinig van deze meeuw om zekerheid te geven.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rutger

is armeense niet lichter?
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

ruud_altenburg

#6
CiteerVeel zwart op de snavel en donkere ogen.
Zouden deze kenmerken niet leeftijdsgebonden kunnen zijn, Jos?

Dit is namelijk een 3kj vogel. De buitenste handpennen P8-10 hebben geen witte spiegel en zijn dus zeer waarschijnlijk tweede generatie veren. Je hoeft niet heel erg goed te kijken om te zien dat P6-7 er anders uitzien: die hebben witte toppen. Dit betekent dat dit derde generatie veren zijn. De vogel toont dus gestaakte rui: in de afgelopen herfst/winter heeft de vogel P1-7 vervangen maar is daarna gestopt zonder de rui af te maken.

Dit pleit voor een vogel met een late rui, dus niet voor Armeense meeuw. Het fenomeen is vooral bekend van fuscus. Het komt ook af en toe voor in de westelijke Kleine Mantel taxa (vooral intermedius), maar vooral in late ruiers als Heuglins Meeuw. Gezien de locatie, de mantelkleur en de jizz (oa. ietwat afhangende snavel) zal dit dus zeer waarschijnlijk een heuglini zijn.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

Jos Welbedacht

Oké, leerzaam.
Ik dacht dat de vogel al vrij oud was vanwege de donkere bovendelen. Dat klopt dus ook wel, derde kalender jaar. Ik dacht dat de meeste vogels dan wel een lichter oog zouden hebben, dus heb ik een paar soorten weg gestreept.
Zo kon Armeen wel, wat betreft het oog, maar goed, dit zijn soorten waar ik het beste nog even mee kan wachten.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rutger

foto staat nu (toch) als armeense op lauwersmeer.com  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

theomuusse

Citeerfoto staat nu (toch) als armeense op lauwersmeer.com
Dan heb je wel lef, of wil je niet luisteren want als het iets niet is ....
Armeen is een micha achtige vogel met iig veel lichtere bovendelen en een stevige stompe snavel etc.
Fuscus/ heuglini lijkt me een goed begin om dit te benoemen.
Theo

Rutger

Ik denk dat peter de discussie niet verder heeft gevolgd ofzoiets.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Bram Rijksen

CiteerIk denk dat peter de discussie niet verder heeft gevolgd ofzoiets.
Dat lijkt me stug; hij was toch degene die de vraag stelde? Er wordt op basis van argumenten enkele opties gegeven, waarvan fuscus en heuglins waarschijnlijk zijn. Armeense is iig zo goed als uitgesloten. Vreemd om hem dan toch als Armeense in te voeren, nietwaar?

theomuusse

Als je Armeense nog moet?
Theo

Steven Wytema

Citeerfoto staat nu (toch) als armeense op lauwersmeer.com
ehh,
de vogel die hier wordt besproken staat daar niet hoor;
Op lauwersmeer.com staat gewoon een prima Armeen als je het mij vraagt:
http://www.lauwersmeer.com/php/fotogr.php?...ll&add=20070526
Steven Wytema


theomuusse

Citeer
Citeerfoto staat nu (toch) als armeense op lauwersmeer.com
ehh,
de vogel die hier wordt besproken staat daar niet hoor;
Op lauwersmeer.com staat gewoon een prima Armeen als je het mij vraagt:
http://www.lauwersmeer.com/php/fotogr.php?...ll&add=20070526
Kijk, dat ziet er veel beter uit.
Nog eventjes geelpootmeeuw uitsluiten en klaar is kees!
Theo

peter ter heide

Beste Allen,

Ik heb de discussie uiteraard wel gevolgt. Vervolgens heeft Mark de Vries een hele lading foto's op lauwersmeer.com gezet van o.a de bewuste meeuw. Deze is (mede door Ruud en ook na e-mail contact met Klaus Malling Olsen) als Heuglins meeuw doorgegeven. Vervolgens heeft Rommert hem als "Siberische meeuw" geplaatst. De reden hiervan is mij onbekend.

De andere foto betreft ons inziens een zekere Armeense meeuw. O.a naar aanleiding van contact met Olsen.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor jullie is,

Groetjes Peter
Cheers,

Birding Asia with the Oriental Bird Club, orientalbirdclub.org

theomuusse

CiteerBeste Allen,

Ik heb de discussie uiteraard wel gevolgt. Vervolgens heeft Mark de Vries een hele lading foto's op lauwersmeer.com gezet van o.a de bewuste meeuw. Deze is (mede door Ruud en ook na e-mail contact met Klaus Malling Olsen) als Heuglins meeuw doorgegeven. Vervolgens heeft Rommert hem als "Siberische meeuw" geplaatst. De reden hiervan is mij onbekend.

De andere foto betreft ons inziens een zekere Armeense meeuw. O.a naar aanleiding van contact met Olsen.

Ik hoop dat het zo duidelijk voor jullie is,

Groetjes Peter
Alles is geheel duidelijk.
Behalve dan dat je iets over meeuwen aan Olsen gaat vragen?!?
Dan waren er wel erg veel mensen onbereikbaar.

Theo