Olympus LS-12 en LS-14

Gestart door hjkrajenbrink, april 15, 2013, 18:56:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

hjkrajenbrink

Hallo allen,

Momenteel oriƫnteer ik me op de aanschaf van een portable recorder om vogelgeluiden op te nemen. Nu ben ik niet van plan om award-winning opnames te maken, maar wel leuke/leerzame opnames met een behoorlijke kwaliteit, als herinnering of bewijs.
Ik hoor van diverse mensen (en lees op dit forum) dat zij hiervoor de Olympus LS-11 gebruiken. Dit model is echter al een paar jaar oud en Olympus heeft recentelijk twee nieuwe modellen in de LS-serie uitgebracht: de LS-12 en de LS-14. Ze zijn wat goedkoper dan de LS-11, maar ik vraag me nu af of ze ook goed genoeg zijn voor het maken van behoorlijke geluidopnames van vogels. De LS-14 heeft een extra microfoon voor vooral lage tonen (< 50 Hz volgens mij), maar ik vraag me af of je dat nodig hebt bij vogels (zelfs voor de Roerdomp niet, leek me).

Een andere optie waar ik naar zit te kijken, is de Tascam DR-07; een vriend van me heeft dit apparaat.

Hebben jullie als experts wellicht een goed advies, waarom ik wel of juist niet voor die nieuwe LS-apparaten moet kiezen i.p.v. de LS-11? Heeft iemand wellicht al ervaring met de modellen? Alvast dank!
Groeten,
Henk

Tukkerbird


hjkrajenbrink

Die had ik inderdaad ook gezien. Dezelfde lichting als de LS-11, maar dan de goedkopere variant.
Het voordeel van de nieuwe modellen is, dat ze nu een pre-recording buffer van 2 sec hebben. Dat hebben de LS-5 en LS-11 niet (als ik het goed heb), en lijkt me toch wel erg handig.
Groeten,
Henk

HPM

Citaat van: hjkrajenbrink op april 16, 2013, 08:56:49 AM
Die had ik inderdaad ook gezien. Dezelfde lichting als de LS-11, maar dan de goedkopere variant.
Het voordeel van de nieuwe modellen is, dat ze nu een pre-recording buffer van 2 sec hebben. Dat hebben de LS-5 en LS-11 niet (als ik het goed heb), en lijkt me toch wel erg handig.

Dat lijkt me ook handig maar het kost wel stroom.
Herman van der Meer

hjkrajenbrink

Citaat van: HPM op april 16, 2013, 08:59:54 AM
Dat lijkt me ook handig maar het kost wel stroom.


Hm, dat is natuurlijk wel zo. Betekent uiteraard dat je hem de hele tijd moet aanhouden. Dan zou je ook net zo goed een lange opname kunnen maken als je een vogeltje volgt...
Groeten,
Henk

HPM

Citaat van: hjkrajenbrink op april 16, 2013, 20:14:38 PM
Citaat van: HPM op april 16, 2013, 08:59:54 AM
Dat lijkt me ook handig maar het kost wel stroom.


Hm, dat is natuurlijk wel zo. Betekent uiteraard dat je hem de hele tijd moet aanhouden. Dan zou je ook net zo goed een lange opname kunnen maken als je een vogeltje volgt...

Het volgen is niet het probleem waar die optie voor bedoeld is. In de praktijk komt het wel eens voor dat ik plotseling een geluid hoor wat ik wil opnemen, maar omdat het activeren van de recorder wat tijd kost (ook als hij standby staat)  en het aanzetten altijd lawaai maak mis ik ik het begin. Daar zou dan zo'n buffer een oplossing zijn.
Als het om zang gaat of om een aanhoudende reeks roepen hoeft dat niet omdat je dan voldoende kan opnemen.
Als je een vogel 'volgt' zijn  bijvoorbeeld je eigen loopgeluiden een groter probleem en dat is niet met een buffer op te lossen. Die kan je er achteraf alleen maar tussenuit knippen. Door mijn eigen geluiden ben ik meer opnames kwijtgeraakt dan door gebrek aan een buffer.
Herman van der Meer

hjkrajenbrink

Herman, dank voor je heldere verhaal. Ik had aanvankelijk het idee dat ik per se een apparaat met pre-recording buffer wilde hebben, maar begon daar al wat aan te twijfelen. Zul je net zien dat je dat nauwelijks gebruikt.


Bovendien heb ik het idee dat de LS-11 en LS-5 net wat steviger/degelijker in elkaar zitten (o.a. metalen behuizing; van de nieuwe modellen kan ik dat niet vinden) dan de LS-14 en LS-12. En nu LS-11 en LS-5 er langzaam uit gaan, zie ik ze veel met korting, waardoor het prijsverschil al kleiner wordt.


Ik denk er nog eens over...
Groeten,
Henk

Thijs Fijen

Mocht het nog helpen: ik zou niet zonder pre-record willen! Ik gebruik zelf de Sony PCM-M10 met een pre-record buffer van 5 seconden! Heb hem in de goede tijd van het jaar altijd lopen en kan zo dagen rondlopen (serieus), de batterijduur van de Sony is echt geweldig.

Ja, tuurlijk heb je vaak loopgeluiden, maar ik heb zo ontzettend vaak dat ik even denk: ehm, wat was dat? Klik, en je hebt het nog steeds er op staan (Oostelijke Gele Kwik bijvoorbeeld..). Voornamelijk voor trektellen echt enorm fijn.
Ook als je een onregelmatig roepende of zingende vogel hebt hoef je je thuis niet door eindeloze lange opnames te worstelen. Ik vind het geweldig!
Thijs Fijen

HPM

Ja Thijs, misschien weet ik gewoon niet wat ik mis.  :) En toch heb ik onlangs nog door uren opnames zitten waden, terwijl dat niet te voorkomen was geweest door het gebruik van een buffer.
Er zijn ook recorders die continue-opnames tijdens het opnemen in hanteerbare stukken 'knippen'. Dat lijkt me ook wel wat want nu stop ik vaak met opnemen en ga gelijk weer door om het bij de bewerking een beetje gemakkelijker te hebben.
Herman van der Meer

hjkrajenbrink

#9
Interessante discussie! Maakt het er niet makkelijker op. Nu vraag ik me af of ik meteen dagen rondloop met geluidsapparatuur; ik zie het nu meer voor incidentele opnames. Ik kan jouw argumentatie echter wel volgen Thijs.


Via de website audiotranskription.de (alles in het Duits, maar goed te doen denk ik) kwam ik nog een paar aardige recensies tegen, inclusief testopnamen. Hun conclusie is: de LS-12 en LS-14 zijn goede apparaten, maar eigen meer gemaakt voor binnenopnames. Een groot verschil: geen metalen behuizing, alles kunststof. Bovendien weinig meegeleverde accessoires zoals windkapjes. De LS-5 en LS-11 worden meer gezien als 'field recorders'.
Groeten,
Henk

HPM

In heb mijn LS11 met zijn metalen behuizing al eens van meer dan twee meter hoogte op een betonnen vloer laten vallen. Hij had alleen een paar schrammetjes. Ik heb ook eens het verhaal gelezen van iemand die de zijne (het kan ook een LS10 geweest zijn) van een brug in een rivier had laten vallen. Na opvissen en drogen deed hij het gewoon weer. Hoe dat met andere modellen/merken zit weet ik niet, maar kunststof is onfgetwijfeld kwetsbaarder.

Van die meegeleverde windkapjes moet je geen te grote verwachting hebben. Ze helpen wel en daarom heb ik ze er standaard op zitten, maar in de praktijk is het al snel te weinig. Uit de wind houden en/of een betere bescherming gebruiken zal dus vaak nodig zijn.
De meegeleverde afstandsbediening (alleen aan/uit) heeft voor mij een te beperkt bereik om in het veld van veel nut te zijn. Dat komt omdat ik mijn recorder vaak ergens neerzet en mezelf dan een heel eind terugtrek. Een voordeel van zo'n afstandsbediening is dat je geluidloos aan en uit kan schakelen.
Herman van der Meer