Determinatie: Volkjes op plant

Gestart door Arp, mei 10, 2007, 12:20:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo allemaal,

Heb even hulp nodig met het volgende: Deze plant vond ik op een ruigte in Borne (Overijssel). Op soortgelijke planten in de omgeving kropen veelvuldig de getoonde bladhaantjes rond (linksboven).

Op de plant zelf zaten eitjes van:
1) Vermoedelijk het bladhaantje (onder de kever)
2) Wantsen, maar welke?
3) Geen idee ...?

Heb de plant meegenomen om foto's van het uitkomen van de eitjes te kunnen maken, maar wil de beestjes natuurlijk niet hun jeugd al te zeer verpesten. Nou neem ik aan dat de diverse mammieinsectjes tamelijk kritisch geweest zijn bij het uitkiezen van de locatie voor hun legsels dus ga ik er in eerste instantie vanuit dat de kindjes voor de eerste dagen genoeg zullen hebben aan de plant zelf.

Voor de bladhaantjes voorzie ik geen problemen, maar weet iemand zo voor de lol wel welke het zijn?

Voor de wantsjes is de kans groot dat ze ook aan de plant zullen zuigen, maar het kunnen misschien ook rovertjes zijn. Kan iemand op basis van plant en eitjes een suggestie doen welke het zullen zijn en waar ze blij van worden? In de omgeving vond ik verder alleen Zuringrandwantsen, een Koolwants en van die geel-gestreepte Eikenweetikwat Miridae (Rhabdomiris striatellus)

En die 4 eitjes? Vlinder? Kever? (diverse weekschildjes en (schijn)bokjes in de buurt)

Alvast bedankt!
Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt

Dat kevertje is volgens mij een Altica spec..

Arp

Dank je Han, dat is alvast wat ... ik ga eerst maar eens uitvinden welke plant dat is, want die kevertjes hebben op dat terrein er een opvallende (exclusieve zou ik zeggen) voorkeur voor.

Wellicht helpt de plantnaam ook om suggesties voor de wantsjes los te krijgen ;) ze zijn overigens uit en zowel eitjes als habitus van de nimfjes lijken erg op de bessenwantsjes die ik afgelopen herfst heb opgekweekt, dus zal wellicht in dezelfde familie gezocht moeten worden??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

geertje

Het lijken wel potjes met een dekseltje die eitjes!
Mooi!
Groeten,
Gera Nieland

gardensafari

Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Digitalis?
Zoja: misschien zijn de kevertjes dan alle hartpatient?

groet,
Marijke

gardensafari

CiteerDigitalis?
Zoja: misschien zijn de kevertjes dan alle hartpatient?

Autoeuthanasiekevertjes
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

han.endt

De plant lijkt mij een basterdwederik.

Ismael

of een harig wilgenroosje in elk geval Epilobium
Groeten Ismaƫl Wind

gardensafari

Om bladhaantjes te benoemen is in dit geval de geslachtsnaam te ruim. Daarop tel ik alsnog tenminste 4 Altica-achtigen. Alleen als je de soortnaam kent kan het zijn dat je kunt determineren....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arp

#10
Hallo allemaal, heel erg bedankt voor de hulp en sorry voor de wat late reactie - ik wilde met jullie suggesties eerst zelf nog wat verder bladeren, maar ben toch nog niet helemaal overtuigd.

Ben wat plantjes betreft een nog verschrikkelijkere leek dan op het gebied van kriebelbeesies, dus in principe kun je me alles wijsmaken en de meeste foto's op internet en in mijn "natuur"-boekjes doen heel erg hun best om vooral leuke bloempies af te beelden en daarbij komen bladstructuren vaak wat in het gedrang, dus wellicht zie het niet goed maar toch meen ik bij een aantal van de door jullie genoemde planten te zien dat de blaadjes aan de steel niet paarsgewijs tegenoverelkaar staan (bij het plantje van dit topic wel) en "lijken" de blaadjes qua vorm en harigheid voor mijn gevoel ook niet helemaal 100% (maar dat kan natuurlijk ook met jeugdigheid van het plantje samenhangen ofzo??).

Anyway, voor de zekerheid nog maar een collage erbij ... "kenmerken" die mij opvallen zijn:
- de puntjes aan de rand van het blad die bij de wat rijpere bladen de neiging hebben rood te kleuren
- deels rode steel
- de paarsgewijs tegenover elkaar geplaatste bladaanhechtingen
- harige steel en blaadjes
- ???

Speciaal voor Gera zit het wantsje erbij dat besloten heeft om het "dekseltje" van haar eitje nog een tijdje mee te zeulen - zelf vinden ze dekseltjes dus kennelijk ook mooi   :gap:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

geertje

CiteerSpeciaal voor Gera zit het wantsje erbij dat besloten heeft om het "dekseltje" van haar eitje nog een tijdje mee te zeulen - zelf vinden ze dekseltjes dus kennelijk ook mooi   :gap:
Ach :rolleyes:
Op ieder potje past een dekseltje zeggen ze :lol:
Maar inderdaad, ik vind het een prachtgezicht die eitjes!
Groeten,
Gera Nieland