Twee rare eendjes met stekelstaart

Gestart door Vincent Martens, juli 11, 2013, 23:18:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Martens

Ik zou graag willen weten welke soort dit is

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77487209
Eend spec. - Anatidae gezien op 2013-07-11 Overijsselse Vecht - De Marshoek

Toelichting:
Twee eendjes, nauwelijks groter dan kuifeend (waar zij tussen zwommen), met donkerbruine kop, grijsbruine bovendelen met witte vleugelspiegel en een omhoogstekende staart als van Rosse Stekelstaart. Uiteinde staartpennen puntig en donker, met daaronder een witte kont.
De vorm lvan de snavel eek het meest op die van duikeenden

Ik heb foto's bekeken van alle soorten stekelstaarteenden die ik kon vinden, maar daar zat niets tussen dat erop leek. Zijn er misschien hybriden bekend van Rosse stekelstaart met andere eendensoorten?
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

bij voorbaat dank Vincent Martens
groeten, Vincent


Vincent Martens

Johan,

Kuifeenden  hebben geen verlengde, omhooggestoken staart.

mvg,

Vincent
groeten, Vincent

Vincent Martens

Voorlopig houd ik het maar op "Stekelstaartbrilduiker" : de twee eenden  hadden de kleuren van een juveniele brilduiker, met vergelijkbare witte vleugelspiegel,  in combinatie met een staart als bij een rosse stekelstaart: puntige donkere staartpennen die bij beide dieren steeds omhooggestoken bleven.

Vincent
groeten, Vincent

Jeroen Nagtegaal

Klinkt een beetje als Nijlgans-Kuikens van enkele weken oud...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Martens

groeten, Vincent

Jeroen Nagtegaal

Volgens mij staan er geen foto's op waarneming.nl van een dergelijke houding, vooral omdat het een houding is die maar weinig te zien is. Vaak kiezen ze voor geheel onder duiken bij gevaar. Echter past de gehele beschrijving op een Nijlgans kuiken van zo'n 6 weken oud...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Martens

Het raadsel is al opgelost.

Ik ben gisteravond nog eens gaan kijken, ditmaal met de telescoop. Het bleek "gewoon" te gaan om twee brilduikers (vrouw of onvolwassen) die ronddobberden met hun staart permanent omhoog gericht en hun kop in de veren het grootste deel van de tijd.  Met de 10x40 verrekijker kon ik twee dagen eerder onvoldoende zien om ze direct te herkennen als brilduikers.
Gisteravond zwom er één vrouwtje (met gele iris) en die was aan het fourageren/duiken.

Ik heb het nooit eerder zo gezien, brilduikers die hun staart lange tijd omhoog gericht houden. Het zal te maken hebben met het onderhoud van het verenkleed, het drogen van de staartveren in de avondzon (?)

En Jeroen, ik heb absoluut geen moeite met het herkennen van een nijlganskuiken van zes weken oud...

Vincent

groeten, Vincent

HPM

Citaat van: Vincent Martens op juli 14, 2013, 10:52:54 AM
...
En Jeroen, ik heb absoluut geen moeite met het herkennen van een nijlganskuiken van zes weken oud...

Vincent

Dan weet je ook dat (wilde) Brilduikers in deze tijd van het jaar niet zo gebruikelijk zijn?
Herman van der Meer

Vincent Martens

Yep.

Maar ook met het herkennen van een brilduiker m.b.v. een 45x telescoop heb ik geen moeite. Het is wel de eerste keer dat ik ze in juli tegenkom.

Vincent
groeten, Vincent