braam

Gestart door Geum rivale, juli 11, 2013, 15:34:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

In een houtwal omg. Lunteren groeide een braam die ik niet met zekerheid tot Gewone of Hazelaarbraam kon herleiden. Maar misschien kan een kenner met de gegevens de (micro)soort vaststellen.

Steel van onderste blaadjes korter dan 2 mm; bladsteel soms tot bovenaan gegroefd, maar meestal niet; steunblaadjes (bijna) 1 mm breed; stekels vrij smal, enigszins gekromd; kroonbladen ong. 1 cm lang, smal, roze of wit, iets gerimpeld.
Kees van Reenen

Geum rivale

(vervolg)
Kees van Reenen

Rense Haveman

Rubus macrophyllus, naar mijn ide.

Voor het van foto determineren van bramen is het overigens handig om een goede foto te maken van de bladloot van dit jaar. Dat is de loot waar geen bloeiwijzes aan ziten, maar alleen bladeren....
Groet! Rense

havikskruiden!

Geum rivale

Bedankt, Rense. Als er geen tegenvoorstellen komen houden we het daarop. Is er trouwens ergens een determinatiesleutel voor bramen die niet in Heukels' staan?
Kees van Reenen

Rense Haveman

Citaat van: Geum rivale op juli 12, 2013, 20:23:50 PM
Bedankt, Rense. Als er geen tegenvoorstellen komen houden we het daarop. Is er trouwens ergens een determinatiesleutel voor bramen die niet in Heukels' staan?

http://rubus-nederland.nl/nl/

En als je het op papier wilt, dan moet je naar de Hegi....
Groet! Rense

havikskruiden!

Geum rivale

Ah, van onze Veenendaalse professor-dominee. De moeite waard om eens uit te proberen.


Hegi - dat is de Illustrierte Flora von Mitteleuropa, van Gustav Hegi, als ik het goed begrijp? In hoeverre is die bruikbaar voor Nederland?
Kees van Reenen

Rense Haveman

Citaat van: Geum rivale op juli 13, 2013, 18:14:15 PM
Ah, van onze Veenendaalse professor-dominee. De moeite waard om eens uit te proberen.


Hegi - dat is de Illustrierte Flora von Mitteleuropa, van Gustav Hegi, als ik het goed begrijp? In hoeverre is die bruikbaar voor Nederland?

Yep, precies die...:)

De Hegi is goed bruikbaar, maar natuurlijk zijn er ook West-Europese, of zelfs exclusief NL soorten die er niet in staan. Ik gebruik hem zelf erg veel....
Groet! Rense

havikskruiden!

Geum rivale

Ja, hebben wij endemische bramen?
Kees van Reenen

Rense Haveman

Citaat van: Geum rivale op juli 15, 2013, 21:26:04 PM
Ja, hebben wij endemische bramen?

Ja. Bijvoorbeeld Rubus erinulus, die in vrijwel ieder Drents bosje voorkomt, maar in het buitenland niet, en zo nog een handje vol meer.
Groet! Rense

havikskruiden!

Geum rivale

De Egelschuilbraam... die kent ons Waarneming niet. En dat geldt kennelijk voor nog zo'n 140 soorten die Van de Beek onderscheidt. Hoe doe je dat, als je die wil invoeren?

Kees van Reenen

Rense Haveman

Citaat van: Geum rivale op juli 20, 2013, 19:29:41 PM
De Egelschuilbraam... die kent ons Waarneming niet. En dat geldt kennelijk voor nog zo'n 140 soorten die Van de Beek onderscheidt. Hoe doe je dat, als je die wil invoeren?

dat weet ik niet, tot nu toe voer ik ze niet in...:)
Groet! Rense

havikskruiden!

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Geum rivale

Nog eentje. Is hier iets van te maken met alleen foto's?

http://waarneming.nl/waarneming/view/78211209
Braam (alle soorten) - Rubus spec. gezien op 2013-07-31 Oostvoorne - Oostvoornse Meer - Groene Strand e.o.
Foto's:






Bij voorbaat dank.
Kees van Reenen

mgeven

Mijn gok: Rubus armeniacus

IrisdeRonde

Lijkt me een goede gok  :duim:
Groet Iris

mgeven

Ken ik er in ieder geval eentje.....

Geum rivale

#16
Alleen zie ik op mijn foto's die viltige bladonderkant niet...
Kees van Reenen

Rense Haveman

Citaat van: Geum rivale op augustus 08, 2013, 19:50:33 PM
Alleen zie ik op mijn foto's die viltige bladonderkant niet...

Ik wel, bij dat ene verfrommelde blad op de laatste foto. Voor de rest te veel tegenlicht!
Groet! Rense

havikskruiden!

IrisdeRonde

Citaat van: Rense Haveman op augustus 08, 2013, 19:59:29 PM
Citaat van: Geum rivale op augustus 08, 2013, 19:50:33 PM
Alleen zie ik op mijn foto's die viltige bladonderkant niet...

Ik wel, bij dat ene verfrommelde blad op de laatste foto. Voor de rest te veel tegenlicht!
Ik denk dat ik het bij de eerste foto ook zie hoor, maar zelfs zonder dit kenmerk te zien is R. armeniacus behoorlijk herkenbaar.
Groet Iris

Geum rivale

Goed, ik ben overtuigd. Bedankt voor de reacties.
Kees van Reenen