Hoofdmenu

kever larve?

Gestart door Eddy Clerx, juli 10, 2013, 22:26:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Eddy Clerx

Kan dit minuscuul larfje van een kevertje zijn?

beetlestitch

wolluis is ook nog een mogelijkheid. groeten toon,
Toon Keukelaar

Arp

Hoi saampies,

Het larfje heeft Toon mooi tuk ;)

Het betreft inderdaad een soort mimicry om tussen de prooidieren (wolluis) niet op te vallen, maar dit is dus de wolf in schaapskleren. Het is één van de lieveheersbeestjes uit de subfamilie Scymninae, tribus Scymnini, maar ik ken ze allemaal nog niet goed genoeg om er een een genusnaam op te kunnen plakken (al zal het zeeeeer waarschijnlijk een Scymnus sp. zijn).
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

ik kende dit helemaal niet maar het is erg leuk nu te weten . groeten toon.
Toon Keukelaar

Eddy Clerx

Toon had mij tuk, ging hartstikke twijfelen. Ik dacht hem namelijk gevonden te hebben als kweeksoort voor de bestrijding van wolluis. Nephus includens??.  Zijn in de handel.
:)

http://www.entocare.nl/producten_wolluis.htm


Arp

Hoi samen,

Ik denk niet dat het beest van Eddy een Nephus is (dunnere/langere wasslierten, de genoemde includens komt praktisch niet in het wild voor - hooguit tijdelijk wanneer ontsnapt uit kas) en ook geen Hyperaspis (breder gebouwd) of Stethorus (geen dergelijke wasafscheiding). Cryptolaemus zou kunnen qua uiterlijk, maar komt ook praktisch alleen in kassen voor. Dan blijft in principe alleen Scymnus over...

Ze zijn niet/nauwelijks als larve tot op de soort te determineren en als het al kan, dan moet je denk ik eerst de waslaag eraf halen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)