metselbij in Den Haag..

Gestart door Hans van Helden, juli 08, 2013, 20:45:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Zelf denk ik aan blauwe metselbij, maar ik kan er naast zitten.
Het betreft deze waarneming
http://hmc.waarneming.nl/waarneming/view/77409247
onzeker Metselbij spec. - Osmia spec. gezien op 2013-07-08 Den Haag - Mariahoeve
Foto's:








Bij voorbaat dank Hans van Helden

wilde

Osmia carulescens mannetjes hebben geelgroene ogen. Dit is een mannetje en dus van een andere soort. Een Osmia of Megachile zal het zijn, maar ik durf zelfs voor het genus geen antwoord te geven.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Hans van Helden

Beste Albert,

Bedankt voor jouw vlotte reactie. Die geelgroene ogen zal ik onthouden.
Ik heb nog meer foto's, en ik denk dat hij morgen op de zelfde plek zal fourageren.
Is het diertje zo te fotograferen, dat determinatie wel mogelijk is of nauwkeuriger kan?

H. Meijer

Stelis punctulatissima.

Kan zo niet zien of het een man of een vrouw is.

Gr.

Hilco

Hans van Helden

Beste Hilco,

Bedankt voor jouw reactie.
Vorig jaar zat Stelis p. op ongeveer dezelfde plek, echter op knautia. In mijn beleving was-ie ook groter. Maar als ik foto van het pukkelige achterwerk (2e van onderen) vergelijk met de foto van vorig jaar, dan lijkt het erg veel op.


Met vriendelijke groet,
Hans van van Helden

H. Meijer

#5
Hans,

Het is een koekoeksbij en heeft daarom geen voedselvoorkeuren. Zie ze hier (in Drachten) vaak op Geranium soorten. Net als zijn gastheer, A. manicatum echte stadsbeesten. Van de laatste heb ik zelfs een kleine populatie in mijn achtertuin en die vliegt daar op Stachys officinalis (betonie).
Die heb ik hier overigens nog niet gezien.

Zie sowieso momenteel heel weinig bijen. Osmia bicornis vliegt hier nog (in juli!) en gister nog een Andrena varians! Verder momenteel o.a. Anthophora furcata en C. rapunculi.
Waar is b.v. A. bicolor, waarschijnlijk de eerste generatie compleet de mist in gegaan en N. fabriciana heb ik dit jaar helemaal nog niet gezien. Maar die is hier ook nog niet zo lang aanwezig.

HPM

Citaat van: Hans van Helden op juli 09, 2013, 00:25:51 AM
Beste Hilco,

Bedankt voor jouw reactie.
Vorig jaar zat Stelis p. op ongeveer dezelfde plek, echter op knautia. In mijn beleving was-ie ook groter. Maar als ik foto van het pukkelige achterwerk (2e van onderen) vergelijk met de foto van vorig jaar, dan lijkt het erg veel op.


Met vriendelijke groet,
Hans van van Helden

Hans, in Waarneming ontbreekt Knautia daar en in de wijde omgeving.
Als het er wild is is het dus nuttig om in te voeren.
Herman van der Meer

Hans van Helden

Beste Herman,

Bijna al mijn waarnemingen worden in een rijke tuin gemaakt, zolang het nog kan.
Hier staan heel veel bloeiende planten bij elkaar. De bij van dit determinateverzoek heeft tot nu toe een voorkeur gehad voor een soort boterbloem.
Op alle gisteren gemaakte foto's is het achterllchaam een naar beneden gekruld, zodat het lijkt of er stuifmeel onder het lichaam wordt verzameld. Daardoor lijkt de bij compacter dan hij/zij in werkelijkheid is.
De mannetjes van metselbijen lijken het achterlichaam een beetje omhoog te krullen.
De stelis van vorig jaar op de knautia hield het achterlichaam meer gestrekt.
Waarneming vorig jaar: http://hmc.waarneming.nl/waarneming/view/71134440
Beide bijen delen de zware knobbel boven de vleugelaanzet.

Hans van Helden

#8
Beste mensen,

Ik heb nog een andere foto geupload. Op deze foto is de haarloze onderzijde van het achterlichaam goed te zien. Ook de twee dorens aan de binnenzijde van de achterpoten. Misschien helpt het.


Met vriendelijke groet,
Hans van Helden