huiden te krijg

Gestart door sliobaarde, juli 09, 2013, 21:01:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Hallo Forumleden,

Ik heb een grote partij huiden van de blauwe glazenmaker ingeslagen. Is er iemand die geinteresseerd is in een aantal/

groet, Sjek

Johannes Klapwijk

Leuk initiatief!

Misschien sowieso leuk een soort ruilmarkt in te stellen? Ik heb bijv. best wat rivierrombout die ik kan delen.
Heb op zich wel interesse in 2 of 3 huidjes, weet niet of je toevallig in omgeving Zwolle woont?

arjan.kop

Het idee was er lang geleden al eens. Had het er met Johan nog over dat zoiets als een 'huidjesbank' nieuw leven ingeblazen zou moeten worden. Ik heb een overschot aan Gomphus pulchellus voor de liefhebber.

ewoudploeg

Dat kan best interessant zijn. Waar komen ze vandaan en is er veel kleurvariatie?
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arjan.kop

Welke bedoel je nu Ewoud?

ewoudploeg

A. cyanea. Die varieert behoorlijk in kleur, pulchellus weinig tot niet (althans in mijn beleving). Mocht jij er anders over denken, dan hoor ik dat uiteraard graag!
Ewoud
www.cbrochard.com/exuviae
http://www.flickr.com/photos/ewoudploeg/

arjan.kop

Ik vroeg me al een beetje af wat ik gemist had. De modder op de huidjes is variabeler dan de beestjes zelf ;)

sliobaarde

Ik heb de tientallen huidjes nog eens aan een nader onderzoek onderworpen en inderdaad blijkt dat er een verloop in kleur is van bruin naar bruin-zwart. Alle huidjes komen uit dezelfde waterplas en soms zit een bruin huidje vlak naast een zwartig.                                                                                                                                                                                                                               Daarnaast heb ik een opvallend morphologisch verschil gecheckt: het een na laatste segment vertoont al dan niet een verdikking. Van de 50 huidjes zijn er 30 zonder en 20 met een verdikking. Kan die verdikking gerelateerd worden aan man dan wel vrouw? Logisch lijkt me de vrouw. Er lijkt geen verband te bestaan tussen de verdikkingen en een bepaalde kleur.

groet, Sjek

nick w

dat van die verdikking klopt  :duim:  Kijk eens onder de S2 van de andere?

Groet,
Nick W

sliobaarde

Iets smaller?

groet, Sjek

arjan.kop

Nee, je ziet kleine structuurtjes die later het mannelijk secundair genitaalsysteem gaan vormen. Op segment 9 is bij de mannetjes ook al wel iets te zien trouwens. Onder een stereomicroscoop of van een heel scherpe macrofoto zijn ze goed te zien.

sliobaarde

Arjan, dank je wel voor je uitleg.

groet, Sjek