Steenhommel?

Gestart door huysse, mei 09, 2007, 16:03:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Zou dit een dar Steenhommel kunnen zijn?

marijke

gardensafari

Het kontje is bij de steenhommel veel intenser rood. Dit lijkt mij toch een weidehommel (Bombus pratorum).
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Ik dacht aan Steenhommel vanwege de niet doorlopende gele band voor.
Het leken net twee gele wenkbrauwen
Of is dat geen kenmerk?

Marijke

gardensafari

#3
De steenhommelkoningin heeft meestal geen bandje vooraan. En altijd is dat eerder wittig dan gelig. Maar vooral het kontje klopt niet: dat is hier oranje en dat is weidehommel. Steenhommels hebben een echt opvallend roodachtig kontje. Bovendien lijk mij het beestje te klein. Ik heb zelf ook zulke bloemetjes tegen de buitenmuur (er komen veel wespen, hommels en bijen op af) en denk dat dit beestje zo'n 1,5cm. is. Een steenhommelkoningin is altijd tenminste twee centimeter (tot 2,3 toe!) en is daarmee net zo groot als de koningin van de aardhommel.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Ik had hem als dar betiteld.
Maar kom je die wel op bloemen tegen?

Marijke

gardensafari

Ja, darren zitten ook veel op bloemen. Ze zijn echter meestal kleurrijker en wilder behaard. Bovendien verschijnen ze gelijk met de eerste koninginnen (bij de steenhommel eind juli en bij de weidehommel vanaf juni). De plant (weet absoluut niet hoe of dat'ie heet) staat nu in de knop en dat is echt veel te vroeg voor darren. Je ziet nu vooral koninginnen die hebben overwinterd en de eerste werksters die opvallend klein zijn.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Cotoneaster volgens mij.
Is hier ook erg populair bij hommels.

Geen Steenhommel dus!
Wie weet komt-ie nog eens.

Marijke


huysse

Hij bloeit hier trouwens ook al wel.

Mmarijke

gardensafari

Klopt! Hier zitten er ook al bloemetjes in. Let eens op de zeer kleine weidehommeltjes die er nu op vliegen. Ze zijn vaak kleiner dan akkerhommeltjes! Ook wespenkoninginnen zie je er veel op. Het wordt denk ik een gedenkwaardig insectenjaar. De regen doet de meeste soorten niets en de temperatuur, die veel belangrijker is, blijft vooral 's nachts relatief hoog. Ach, wat kan het leven toch mooi zijn.....
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

De steenhommel was jarenlang zeer schaars in mijn tuin, maar komt de laatste drie jaar steeds vaker voor. Dus met wat geluk zie jij hem ook binnenkort. Als je hem ziet, herken je hem meteen, want hij wijkt af van alle andere in Nederland. Alleen in de Alpen komen een aantal gelijkende soorten voor.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gardensafari

Kan het niet laten. Even over hommels in het algemeen:

Ze zijn niet stekerig, maar kunnen wel gemeen prikken. Het meest agressief is de boomhommel in de buurt van zijn nest en de steenhommel overal. De laatste is een beetje humeurig en steekt van alle hommels het snelst. Aardhommels en akkerhommels steken bijna nooit. Zolang je ze niet knijpt, kun je ze zelfs in de hand nemen (experimenten hiermee alleen op eigen risico). Maar pas altijd op met hommels die op hun rug op de grond liggen: die steken altijd zonder uitzondering!

Verder zie je hommels, vooral op kille dagen en na buien, vaak roerloos op de grond zitten. Sommige lijken wel dood. Ze zijn het niet. Hommels zijn in wezen warmbloedig. Hun lichaamstemperatuur ligt altijd tussen de 31 en 38 graden! Daarom kunnen ze zelfs bij vorst nog vliegen! De meeste soorten vliegen vanaf 3 graden, honingbijen kunnen pas vliegen vanaf 15 graden en met zon. Hommels kunnen namelijk de spieren die de vleugels bedienen loskoppelen van de vleugels. Door de spieren snel te bewegen in hun lichaam zonder dat er vleugels aan vast zitten maken ze zich warm. En dat is precies wat ze doen als je ze roerloos op de grond ziet zitten. Vandaar dat het echte dieren zijn van koude en gematigde klimaten. In de tropen vindt je geen hommels, behoudens in de koelere bergstreken. De zware pels helpt uiteraard om warmteverlies te beperken. Hommels komen daarom tot aan de noordpool voor.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

CiteerKan het niet laten.
Vooral ook niet doen! Dat laten bedoel ik.
Leuke informatie!

Marijke

gardensafari

En wat zou Grzimek daarvan zeggen......
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.