Het raadsel van de Scherpe kuifbladroller, 't is 'm, maar 'het kan niet',

Gestart door Theo M Kiewiet, juli 09, 2013, 08:15:00 AM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

1. Voor de zeldzame kuifbladroller is er hier geen waardplant.
2. Buiten enkele waarnemingen in de duinen van Holland is deze soort slechts bekend in zuid Nederland.
3. Als het de kuifbladroller is dan moet die erg ver zijn gevlogen naar Ameland.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/77213642
Scherpe kuifbladroller - Endothenia marginana gezien op 2013-06-30 Ameland - Kooiduinen
Foto's:




Toelichting:
Verborgen in braamstruik in de luwte (stevige ZW-wind) van een hoog paraboolduin.
bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

boleto

Ja, het is wonderlijk. Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat jullie geen Hennepnetel hebben. Maar het ligt meer voor de hand dat hij naar Terschelling wilde en is verdwaald  ;D

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

Theo M Kiewiet

#2
Citaat van: boleto op juli 09, 2013, 12:38:16 PM
Ja, het is wonderlijk. Het lijkt mij trouwens onwaarschijnlijk dat jullie geen Hennepnetel hebben. Maar het ligt meer voor de hand dat hij naar Terschelling wilde en is verdwaald  ;D
Groet,
Leo

Dat moet 't zijn, Leo. ;D

Hennepnetel, ik heb 'm nog niet (bewust) gevonden op (Oost) Ameland, wellicht dat ie ergens bij/in een dorp groeit.
Doch in het duingebied waar ik 't beestje aantrof, weet ik geen hennepnetel te staan.

Overigens ben ik er nog steeds niet 100% zeker op of 't inderdaad de Scherpe Kuifbladroller is.
De foto's  die ik vond zijn nogal variabel, deze past er wel tussen...

Of moet ik meer aan kustkuifbladroller gaan denken?
Foto's uit de UK geven wel de scherpe tekening i.t.t. de foto van Schiermonnikoog op micro/epidoptera.
Schier is vlakbij!
Wijzigen!?
Met deze foto ernaast ben ik om:
http://www.hmbg.org/index.php?pageid=138&bf=1099&nojs=1
Kustkuifbladroller - Endothenia oblongana
Met vr groet, Theo.

boleto

Je hebt ook E. genianaeana nog. Er zijn 'n paar problemen:
1. de 3 soorten lijken sterk op elkaar
2. er zit de nodige variatie in
3. het is maar de vraag in hoeverre de afbeeldingen die je vindt betrouwbaar zijn. Er worden op websites soms opzichtige fouten met veel makkelijker soorten.
Kortom: ik weet het ook niet!

Groet,
Leo
Groet,
Leo Bot

Theo M Kiewiet

ik kan 't me voorstellen, Leo, dat je 't ook niet weet, lastige soorten.

Doch de kaardebol bladroller is nog minder een optie, qua uiterlijk voorkomen en waardplanten.
De kust kuifbladroller is 't meest realistisch nu ik betere foto's heb ontdekt.
Die lijkt echt 't beste en komt op Schier ook voor.

Een groen vinkje is wel leuk, maar hoeft niet persé, ik ben voor 99,9% wel overtuigd.

In iedere geval bedankt voor het meedenken! :duim:
Met vr groet, Theo.