Welke Gaasvlieg?

Gestart door Theo Aaldijk, juli 07, 2013, 15:07:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo Aaldijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is[/size]Het betreft deze waarneminghttp://waarneming.nl/waarneming/view/77372309Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2013-07-07 Oosterhout (NB) - DommelbergenFoto's:bij voorbaat dank Theo Aaldijk
Groet, Theo Aaldijk

Arp

Hallo Theo,

Weer eens wat anders - een Dichochrysa :)

Ik neem zwaar aan dat het D. prasina zal zijn, maar ik zie het niet helemaal duidelijk. Een paar vraagjes:

  • Heb je meer foto's of een grotere uitsnede van de vleugeladering, met name het costaalveld (op deze foto linksonder) - ik denk dat de dwarsadertjesaders in het midden groen zijn en alleen de uiteinden zwart, maar durf er geen vergif op in te nemen.
  • Heb je eventueel foto's meer van onderen/opzij of weet je of het achterlijf aan de onderkant zwart of groen was?
  • Was dit bij loofbomen, naaldhout of gemengd?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo Aaldijk

Hoi Arp,


Helaas maar één foto kunnen maken ( bij mij achter in de tuin) beestje vliegt weg en wordt even later door een Roofvlieg uit de lucht geplukt en iets verder op een tak opgepeuzeld.
Op de eerste twee vragen moet ik het antwoord schuldig blijven, ik heb de foto maximaal vergroot en voeg hem hierbij.
In de omgeving alleen loofbomen.


Ik hoop dat het je helpt!
Groet, Theo Aaldijk

Arp

Hoi Theo,

Okay - ik vind het wel duidelijk genoeg Dichochrysa prasina. In het costaalveld van de linker vleugel(s) lijken een paar doorlopend zwarte aders te zitten (daar zat ik me wat blind op te staren), maar zeker het (eigenlijk slecht zichtbare) costaalveld van de rechter vleugel is overduidelijk alleen zwart aan de uiteinden van de dwarsadertjes. Loofhout past er verder ook prima bij en voor de andere soorten kloppen verschillende dingen juist niet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Theo Aaldijk

Bedankt Arp,
Gisterenavond had ik twee gaasvliegen op licht, moet de foto's nog bekijken maar ben benieuwd.
Prachtige beestjes trouwens.
Groet, Theo Aaldijk