Zolang mogelijk OBSmappen.. op een tablet?

Gestart door marcel123, juli 07, 2013, 17:57:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcel123

Naar aanleiding van dit topic http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=222272.0
vroeg ik me af of er mensen zijn die obsmap gebruiken op een tablet en of het daar wel langer op werkt. Zelfs als ik zuinig doe moet mijn telefoon (wifi, bluetooth en telefoon uit, scherm alleen aan als ik hem gebruik) haal ik het einde van de dag niet.


Welke hardware is geschikt om obsmap minimaal een dag te gebruiken?
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=80860.0

hiskodevries

Een tablet zal nog sneller leeg zijn vanwege schermformaat. Investeer in een device met een flinke accu
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Botervlieg

Ik weet niet of het helpt, maar...

Ik zet tussen mijn waarnemingen door, steeds obsmapp terug naar het beginscherm (met de lijst met waarnemingen die ik heb gedaan).
Hierdoor blijft de app niet steeds mijn GPS locatie zoeken/bijhouden. En programma's/apps die ik op het moment niet gebruik, zet ik echt uit, via "taakbeheer".

Ik heb het nog nooit een hele dag uitgetest, maar als ik met een volle batterij naar een natuurgebied ga, daar stuk of 50 waarnemingen doe/invoer en tussen 12:00-14:00 naar huis,
met gedurende de dag ook nog een aantal keer (zeg iets van 10-15 keer) mail lezen, facebook checken en waarneming forum checken, dan heb ik zeker nog een halve batterij over.
Maar dat is op mijn telefoon, htc. Eén keer heb ik daarbij zelfs 15 min de app "9292ov" met gps aangehad, omdat die dan met een pointer op een kaart laat zien waar je wandelt, want ik moest een bushalte vinden.

SlechtValk

Het lijkt me verstandig om eerdere topics over soortgelijke onderwerpen "hoe doe ik langer met mijn telefoon tbv obsmapp" er ook even bij te pakken, aangezien daar al meerdere oplossingen gegeven zijn, waar je misschien ook wat mee kan.

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=222272
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=80860

Waren zo snel de topics die ik erover kon vinden, maar er zullen er misschien meer zijn.

Genoemde opties betroffen, uitzetten van zoveel mogelijk apps en connectiviteit (zoals wifi), draagbare extra accu's waarmee je in het veld je telefoon kan opladen, draagbare zonnecollectoren (toevallig zag ik dergelijke dingen laatst liggen bij de mediamarkt maar heb er zelf geen ervaring mee dus weet niet of het goed werkt, indien je batterij makkelijk te vervangen is: een stapeltje losse batterijen kopen en meenemen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Melchior van Tweel

Citaat van: hiskodevries op juli 07, 2013, 19:23:26 PM
Een tablet zal nog sneller leeg zijn vanwege schermformaat. Investeer in een device met een flinke accu
En toch is het mijn ervaring dat ik met mijn smartphone (Samsung) minder waarnemingen (maximaal ongeveer 300) kan invoeren dan met mijn tablet (Nexus 7, maximaal ongeveer 500 - schatting) voordat de accu's leeg zijn.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

marcel123

Melchior, ik hoorde dat een tablet drie dagen meeging, een telefoon nog geen dag. Dus als je hardware zoekt voor zakelijke toepassingen dan moet je waarschijnlijk een tablet gebruiken of een telefoon met extra dikke batterij...

Andre321

#6
Ik weet wel dat Erik verrassend lang deed (2dagen?) met zijn tablet.
Mijn tabblet heeft geen GPS..dus is dan niet zo handig.
Een tabblet heeft geen phone functie, dus die stroomverbruiker mist een tablet in elk geval.

De HTC heeft een lange batterijduur als ik tweakers mag geloven.
En 50 waarnemingen is niet veel, ik denk eerder aan 350 waarnemingen per dag.
Is het echt zo dat OBSMAP alleen de GPS polt in het invoerscherm ?
De GPS wordt toch aangestuurd door het OS en OBMSPA vraagt van het OS de GPS positie ?
Ik dacht dat het stroomverbruik aan facebook lag, die ik blijkbaar niet goed gedeinstaleerd had.

ACCDUUR HTC wnit
http://tweakers.net/reviews/3062/3/grote-test-de-populairste-androids-tussen-200-en-350-euro-accuduur-htc-wint.html

ejslootweg

Klopt, hij hield het dat hele weekend vol op een batterijlading, inclusief de vrijdagmiddag. Ik heb dezelfde tablet als Melchior; de Nexus 7.
http://tweakers.net/pricewatch/321626/google-nexus-7-32gb-zwart.html

groeten, Erik
groeten, Erik

hiskodevries

Erik en Melchior, ik ben oprecht verbaasd. zelf heb ik ook een nexus 7 maar na een paar uur internetten geeft de accu het snel op. blijkbaar is het draaien van een app een stuk minder belastend voor een accu.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Heb je dit wel eens gebruikt


Citeer
CiteerWakelock detectorVoor iedereen die verrast word door een telefoon die ongewoon veel stroom verbruikt zonder dat er wat mee gedaan wordt, is de Wakelock detector een uitkomst. Deze applicatie laat jou zien welke apps je telefoon wakker houden en de energie uit je telefoon zuigen. Deze app kun je hier downloaden. Youri bedankt voor de tip.

hiskodevries

daar geloof ik niet in, die app moet zelf ook draaien kost ook weer prik.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Pieter Stolwijk

Een tweede accu meenemen. bevalt me prima (Samsung Google Nexus smartphone). Moet je wel een toestel kiezen waarbij de accu kan worden verwisseld. Bij sommige apparaten zit die vast gesoldeerd en kan dus niet verwisseld worden.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

marcel123

Toestel met extreme accuduur:
CiteerWanneer de Philips Xenium W8510 uit zal komen, is nog niet duidelijk. Ook ontbreken nog veel specificaties van het toestel. De W8510 krijgt in ieder geval een 4,7 inch HD-scherm, een 3300 mAh accu en draait op Android. Hoewel de capaciteit vrij hoog is, zou het nieuwe toestel het volgens Philips ook moeten hebben van diverse softwareaanpassingen.

http://nutech.nl/mobiel/3413973/10-tips-accuduur-verlengen.html

Citeer
De meeste smartphones zijn voorzien van enorm snelle processors en vele gigabytes aan werkgeheugen, maar houden het nauwelijks één dag uit op een volle accu. NUtech geeft je 10 tips om je batterijduur te verbeteren.
            1.) Wifi en bluetooth
Het ingeschakeld houden van wifi en bluetooth heeft een nadelig effect op de accuduur. Als de bluetoothverbinding met een ander apparaat niet meer nodig is, schakel deze dan uit. Het ligt wat anders bij wifi-verbindingen: deze slurpen alleen stroom als wifi ingeschakeld staat, maar geen netwerk hebben om mee te verbinden. Het is daarom verstandig om wifi uit te schakelen zodra je de deur uit gaat.

2.) GPS
De GPS is één van de grootste geheime energieverbruikers van een smartphone. Het constant verversen van de locatie vergt veel energie en een lange tijd navigeren met bijvoorbeeld Google Maps is een zware belasting voor de batterij. Houd daarom in de gaten of apps niet ongewild van de GPS gebruikmaken. Bij Android wordt vaak een bolletje in de notificatiebalk weergegeven wanneer de GPS is ingeschakeld, bij iOS verschijnt rechtsboven een pijltje.

3.) Vliegtuigmodus
Het in stand houden van een (mobiele) verbinding verbruikt veel energie. Daarom is het activeren van de vliegtuigmodus, waardoor alle mobiele verbindingen stop worden gezet, één van de beste manieren om je accuduur te verlengen. Het nadeel van de vliegtuigmodus is dat je niet van mobiele verbindingen (data en telefoon) gebruik kan maken. Het blijft echter wel mogelijk om met een wifi-netwerk te verbinden. De vliegtuigmodus wordt meestal in het instellingenmenu geactiveerd.
4.) Fetchen

Apps ontvangen hun informatie via pushnotificaties of door een vooraf ingestelde tijdsinterval die de data ververst. Laatstgenoemde wordt ook wel fetchen genoemd. Omdat het fetchen vaak wel zes keer per uur gebeurt, kan dit snel een negatief effect op de accu hebben. Daarnaast wordt er niet altijd nieuwe data opgehaald, waardoor het fetchen ook verspilling kan zijn. Kijk in de instellingen van de app of je de fetch-interval aan kan passen of haal alleen handmatig nieuwe data op.
5.) Schermhelderheid

Hoe feller het scherm, hoe meer energie er wordt verbruikt. Als je standaard de hoogste helderheidsinstelling gebruikt, verbruik je ook het snelst de accu. Het is daarom verstandig de helderheid automatisch naar de lichtsituatie aan te laten passen. Dit is veelal mogelijk via het instellingenmenu. Zo is het scherm in donkere omgevingen niet al te fel en wordt de helderheid opgeschroefd zodra je buiten loopt en de zon op je smartphone schijnt.
6.) Apps afsluiten

Het afsluiten van apps is een goede manier om je smartphone wat sneller te laten lopen en om accuduur te verlengen. Dit geldt voornamelijk voor Android-smartphones: apps kunnen daar tegelijkertijd op de achtergrond draaien terwijl deze bij andere mobiele besturingssystemen veelal tijdelijk worden stopgezet. Hoe meer apps op de achtergrond draaien en actief zijn, hoe korter de accuduur vaak is.
7.) Toestel herstarten

In het verlengde van apps afsluiten heb je altijd nog de mogelijkheid om je smartphone opnieuw op te starten. Dit kan soms vastlopende apps en andere kleine geheugenfoutjes verhelpen waardoor de accuduur wordt verlengd. Het één keer in de week opnieuw opstarten voorkomt dat kleine foutjes onopgemerkt voor een langere tijd de accuduur negatief kunnen beïnvloeden.

8.) Koel houden
Hoe warmer een smartphone is, hoe sneller de accu leeg gaat. Dit betekent niet dat een warm apparaat meer stroom verbruikt, maar dat een warm apparaat vanwege verschillende redenen belast kan worden waardoor de batterij sneller leegloopt. Hoe warmer de smartphone, hoe harder het apparaat werkt. Het is daarom verstandig om de smarphone even te laten rusten als het toestel erg warm is.

9.) Trillen
De trilmotor in een smartphone verbruikt veel energie. Het kleine motortje moet een zodanige trilling geven dat elke gebruiker het toestel in zijn broekzak kan voelen. Daarom wordt de trilfunctie in de meeste batterijbesparende modi van smartphones uitgezet.

10.) Oplader bij de hand
Het wordt steeds gemakkelijker om je smartphone even op te laden. In menig koffietentje of restaurant is wel een stopcontact te vinden. Houd daarom een oplader bij de hand om de smartphone voor korte periodes even op te laden en daarmee je batterijduur te verlengen. Het is ook mogelijk om alleen een usb-kabel mee te nemen en deze met een laptop te verbinden



Taka

Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2013, 15:58:35 PM
daar geloof ik niet in, die app moet zelf ook draaien kost ook weer prik.

Zo'n app moet je natuurlijk niet constant aan laten staan, maar af en toe gebruiken om te checken wat voor rotzooi er nu weer op je apparaat terecht is gekomen.
(Sybe)