Enkele onbekende paddestoelen...

Gestart door Dragonfly, augustus 29, 2005, 23:26:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Vandaag op paddestoelentocht geweest. Erg leuk, alleen is mijn kennis helaas erg klein en bood de zakgids ook weinig uitkomst   :(

Beide paddestoelen op onderstaande foto zijn dezelfde:
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

Is dit de honingzwam?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Dragonfly

#2
En deze lijkt op een bruine kleur vliegenzwam...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

Beste Godelieve,

De eerste lijkt mij een ridderzwam en daaronder zijn heel wat soorten die op die op jouw foto lijken. De tweede is het Gewone Zwavelkopje en de laatste is inderdaad een familielid van de Vliegezwam, de Parelamaniet.

Han.

Dragonfly

#4
Bedankt! Jammer dat die ridderzwam niet verder te onderverdelen is...

En de parelamaniet staat niet eens in mijn boekje... is maar goed dat die van de bibliotheek is geleend  :P  
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Gert1954

Laatste is Parelamaniet en 2de Gewone Zwavelzwam Zoals vermeld

Dragonfly

Jammer dat de eerste nog steeds onbekend blijft... ondanks de onderkant. Ach ja, niets aan te doen.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

florisbrekelmans

Zou die eerste foto geen spijkerzwam (Gomphidius spec.) kunnen zijn? Ik kan de onderkant niet goed zijn ivm weinig contrast, maar het lijkt er wel op. Stonden er naaldbomen in de buurt?  

Dragonfly

De zwam stond inderdaad onder naaldbomen: grove dennen.

Het blijft een lastige merk ik.
Ik heb gisteren mijn eerste paddenstoelenboekje gekocht. Ik was toevallig bij de ANWB en daar zag ik een nieuwe gids (2005): Paddenstoelen van Europa uit de ANWB Natuurwijzer serie. Ik ben er erg blij mee. Per paddestoel staan er meerdere plaatjes in, zowel foto's als tekeningen. Ook de doorsnede en de onderkant staan erbij.

Helaas staat er maar 1 spijkerzwam in: de slijmige spijkerzwam. En dat is 'm niet: alleen de steel is al totaal anders...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

Volgens mij is het ook geen spijkerzwam. Hoewel de onderzijde slecht te zien is zouden de grove plaatjes van een spijkerzwam toch op moeten vallen. Ook kan ik mij geen spijkerzwam voorstellen met een dergelijke witte steel in combinatie met een donkerbruine hoed.

Han.

laatvlieger

het paddestoelenboek van Roger Phillips is ook een goede en nu goedkoop te koop bij de Slechte.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Dragonfly

Inmiddels heb ik er weer een onbekende paddestoel bij. De foto is half juli gemaakt, de paddestoelen stonden op een berg houtsnippers in een vennengebied (Haterste Vennen bij Nijmegen). Ik weet dat de foto wat vaag is (en slecht, want zonder duidelijke onderkanten). Maar ik had zelf het idee dat het om de "vroege leemhoed" gaat, enkele wat oudere exemplaren. Klopt dat?
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

Zou kunnen, maar het probleem met leemhoedjes is dat er zoveel van zijn, die erg op elkaar lijken. Wel lijken ze het meest op de Vroege Leemhoed.

Han.

Dragonfly

Bedankt. Hm, dan voer ik 'm voorlopig in als onzekere vroege leemhoed. Ik ga binnenkort weer terug naar dezelfde plek, dan zal ik eens goed kijken of er nog meer staan.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

#14
Vroege Leemhoed is, zoals de naam als zegt, een voorjaarssoort. Gezien de tijd van het jaar en standplaats lijkt Fluweelleemhoed een betere kandidaat, maar die is zeldzaam. Er zijn ook nog vaalhoedjes die er op lijken en stropharia's. Determinatie vanaf een foto is denk ik niet te doen.

Han.