Determinatie exuvium Sesiidae ?

Gestart door Arp, juli 02, 2013, 21:10:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hallo Vlindervinders,

Is er ergens goede informatie te vinden voor het determineren van de exuvia van Sesiidae? Of is er iemand op het forum (of in NL) die z'n hand er niet voor omdraait?

Dit naar aanleiding van twee exuvia die in NP Kennemerland onder Duindoorn gevonden werden (deze waarneming) en de discussie daarover hier. Zeer nabij de vindplaats zijn eerder parende Sesia apiformis gevonden, maar de HOSTS database geeft Duindoorn niet als waardplant voor Sesia, wel voor Paranthrene tabaniformis. Beide soorten hebben als hoofdwaard Populier, dus misschien zou S.a. ook op Duindoorn kunnen uitwijken?


(c) Shirley O'Brien

Tips?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cyprio

Deze lege poppen lijken toch erg veel op die ik afgelopen zondag heb gefotografeerd van de hoornaarvlinder.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Arp

Hoi Anneke,

Bedankt voor de foto :) Uit de stam van Populier?

Het probleem is een beetje dat ik niks kon vinden over Duindoorn als waard voor Sesia a. en dat de plant daar misschien ook wel te klein voor is(?). Zit Sesia niet meer in het dikke hout (stam) van Populier en Paranthrene en Synanthedon (ook?) in de dunnere takken? Of heb ik dat verkeerd?

Overigens, hoe weet je dat dit (jouw foto) inderdaad Sesia is?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cyprio

Hoi Arp,

Dit is inderdaad een lege pop uit een dikke populierenstam. We vonden heel veel gaten in hele dikke oude populieren.  En ik weet dat het hier om de hoornaarvlinder gaat, daar hij een klein eindje verderop zat zich op te warmen, zie foto's.
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Arp

Bedankt voor de info en (dus) het extra vergelijkingsplaatje voor een Sesia-exuvium  :duim:

Blijf het prachtige beesten vinden  :P
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

caliprobola

Voor al jouw problemen met wespvlinders kan je contact opnemen met Theo Garrevoet, contactgegevens zou je op deze pagina ergens moeten vinden.

cyprio

Citaat van: Arp op juli 02, 2013, 22:05:01 PM
Blijf het prachtige beesten vinden  :P

Nou en of, voor mij was dit een eerste ontmoeting en heb wel even een vreugdesprongetje gemaakt :rolleye:
Ik zie...wat ik niet fotografeer en ik fotografeer...wat ik niet zie.
Groet, Anneke van der Veen

Arp

Ach ja natuurlijk, Theo Garrevoet - had ik lang geleden al eens benaderd voor iets - bedankt Pieter  :duim:

En gefeliciteerd Anneke :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

De exuvia, voor zover meetbaar, zouden op een popafmeting van grofweg 5cm voor de grote en 3cm voor de kleine duiden. Dat lijkt dus zeer voor Sesia te spreken. Theo kent Duindoorn niet als waard voor Sesia en zou zeer verbaasd zijn als dit zou blijken te kunnen. Hij suggereert dat de exuvia er naartoe gewaaid kunnen zijn, wat gezien de vindplaats (een soort vangbakje/duinpannetje) een plausibele verklaring lijkt. Meer info hier.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)