Hoofdmenu

Tracks opslaan in ObsMapp

Gestart door Alex Kwak, mei 19, 2013, 13:52:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Ik ben van plan om op zeer korte termijn weer de mogelijkheid te bieden de afgelegde route op te slaan in ObsMapp.
Technisch niet zo'n heel groot probleem. Maar waar ik mee zit is de presentatie van de gegevens.
Dat kan/moet natuurlijk op de kaartjes in ObsMapp, maar ik vermoed dat je de route ook op je desktop wilt gebruiken.
Mijn idee is daarom om bij het starten van ObsMapp eventueel aanwezige routes van vorige dagen tezamen met de waarenmingen om te zetten naar een KML-bestand, en dat bestand op de sd-kaart te zetten. Op die manier kan je eenvoudig dat bestand kopieren en er mee doen wat je leuk vindt.

Iemand anders nog ideeen? Het uitgangspunt moet wel zijn dat ObsMapp eigenlijk alleen de data aanlevert, en daar geen fancy dingen mee gaat doen. Dat kan de gebruiker altijd zelf op z'n desktop doen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Je krijgt dan het soort plaatje als hieronder. De uitschieters naar de Ree en Buizerd zijn nog foutjes. Dit zijn op de kaart gecorrigeerde posities, en die moeten uiteraard niet in de route worden opgenomen.

PS. Google Maps loopt op dit gebied (Beekbergerwoud) ernstig achter. Vandaar dat het lijkt dat ik vandaag lukraak door een weiland heb gelopen  ;)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Douwe van der Ploeg

Ziet er prima uit! Misschien nog alleen stipjes zetten als waarneming zijn gedaan, maar pas bij een klikje erop de soortnaam laten zien? Anders kan het wel erg vol worden, als je veel invoert..
Technisch vraagje: hoe groot zijn die kml bestanden?
Douwe van der Ploeg

Alex Kwak

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 19, 2013, 18:23:40 PM
Ziet er prima uit! Misschien nog alleen stipjes zetten als waarneming zijn gedaan, maar pas bij een klikje erop de soortnaam laten zien? Anders kan het wel erg vol worden, als je veel invoert..
Technisch vraagje: hoe groot zijn die kml bestanden?

Bedankt voor je opmerking, even kijken wat mogelijk is bij kml-bestanden.
De bestanden zijn slechts een paar kb groot.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

#4
Vandaag of morgen komt ObsMapp 2.12 online met daarin track-functionaliteit.
Tracks worden opgeslagen als dat wordt ingesteld bij de locatie-instellingen.
Bij het opstarten van ObsMapp wordt van de track-info kml-files gemaakt. Deze staan daarna in de directory <sdkaart>/ObsMapp/kml

Voordat je je waarnemingen hebt geupload ziet dat er zo uit:



Als je je waarnemingen hebt geupload ziet het er zo uit:


(Aantallen zijn hier even weggevallen, maar staan straks wel op de kaart)

Daar waar je meerdere waarnemingen hebt gedaan op 1 punt kan je verder inzoomen om alle waarnemingen te zien:


Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maico Weites


Ziet er leuk uit!

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 19, 2013, 18:23:40 PM
Ziet er prima uit! Misschien nog alleen stipjes zetten als waarneming zijn gedaan, maar pas bij een klikje erop de soortnaam laten zien? Anders kan het wel erg vol worden, als je veel invoert..
Technisch vraagje: hoe groot zijn die kml bestanden?


Design (wel/geen tekst, grootte/kleur tekst, symboolkleur/-grootte etc.) is allemaal aan te passen in Google Earth.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Alex Kwak

ObsMapp 2.12 is zojuist in de Play Store (Google Market) gezet, en zal over enkele uren te downloaden zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wim Bakker

Hoe werkt dit nu precies?

Ik zie de optie "Track opslaan" maar hoe start en stop ik het opnemen van een track?
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

Alex Kwak

Het opslaan van een track start zodra je het invoerscherm opent, en de gps begint te lopen. En stopt dus weer als je terug komt op het overzichtsscherm.
Bij het starten van ObsMapp wordt de track geconverteerd naar een kml-bestand.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson