merel en salamander

Gestart door Windekind, mei 07, 2007, 15:59:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Windekind

Mijn vriendin zag een merel op de rand van de vijver met een kleine watersalamander in de bek. Nu heeft ze de salamander bevrijd en dat is natuurlijk mooi voor de slamander in kwestie, maar minder voor de koele wetenschap.
heeft iemand dit wel eens vaker gezien en weet iemand of deze inderdaad gegeten worden door merels of dat het om een vergissing c.q. ik pak alles wat klein is en beweegt en kijk dan pas of het te eten is verhaal ?

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

laatvlieger

Het gebeurt vaker dat merels amfibiën pakken. Ik heb het zelf ook wel eens zien gebeuren met net uit het water gekomen jonge bruine kikkertjes.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Windekind

#2
Dit was een volwassen salamander !!!

In ieder geval is het vangen van Posthoorn en Poelslak hel erg duidelijk het geval en erg algemeen (en dan lekker kapot slaan op de stenen) ien k heb het niet waargenomen, maar verdenk de merels sterk van kikkervisjesvraat.

En dank Wouter, jouw waarnemingen sterken mijn vermoedens.

Maar een volwassen salamander in de bek ?!

Misschien is de merel wel een belangrijkere predator van amfibieën dan gedacht (jonge kikkers, salamander, kikkervisjes ?)
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Mark Lammers

Bij ons worden de kikekrvisjes massaal opgegeten door de merels, vaak nemen ze er een groot aantal vlak na elkaar.

Windekind

Dank voor deze info, Mark.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Mark Lammers

Trouwens ff offtopic, als ik een waarneming uit de uiterwaarden vlak bij huis invoer wordt het gebied 'Tuin van Elmar' of zo iets, ben jij dat?

Windekind

Klopt, dit heeft geen betrekking op mijn tuin als zodanig, maar op het km-hok waarin het ligt. 196,444. Intussen heb ik voor dit hok nog veel meer plantensoorten klaar staan die ik nog moet invoeren.
Ik geef toe dit is geen leuke naam voor dit hok. Ik zal binnenkort een keer kiken of ik dit een andere naam kan geven. Dat moet lukken. Wat dacht  je van Overhagen ?
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Mark Lammers

Ja dat kan wel, maar volgens mijn inventarisatieatlas heet alleen het stuk te noorden van de snelweg zo en het stuk aan de zuidkant, de uiterwaarden dus, De Beemd. En verder ben ik niet zo thuis in dat stuk, ik ben geen Velpenaar maar een Rhedenaar!

Windekind

Klopt, Mark. Maar ik moet toch iets kiezen. Als ik voor de beemd kies dan is dat alleen het zuiden van de snelweg  :D

Maar is misschien Overhagen-Beemd iets.

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Leon Olsthoorn

Overhagen en de Beemd? (als echte poldermodel-oplossing)
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Mark Lammers

Eigenlijk maakt het me niet zo heel veel uit ;)

Overhagen-Beemd vind ik wel een mooie oplossing -_-  

Windekind

Mij ook niet. Ik zal binnenkort "tuin elmar"proberen te corrigeren tot de juiste plaats en formaat. Of er dan wat vrij komt als naam voor jouw coördinaten weet ik niet. we kunnen er iets voor bedenken.


Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Mark Lammers

Deze waarnemingvan mij heeft ook het gebied 'Tuin Elmar' gekregen. http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2063409

Het is dat nest ooievaars wat er al jaren zit.

Windekind

Mijn tuin wordt leuker en leuker. Misschien kan ik eens entree gaan heffen.  :P
Ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen. maar het kan even duren.
De kmhok-opgaves worden overigens gewoon juist weggezet hoor Mark.
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins