blauwe paddestoel

Gestart door corrieke, mei 07, 2007, 09:35:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

CiteerIk stel voor vondsten van echte morieljes ook te vervagen. Ik ken twee groeiplaatsen en daar vond ik vorig jaar meer afgesneden stelen dan volgroeide exemplaren. Daarom heb ik de tweede groeiplaats niet meer gemeld.

Kik
Kan ik me wel in vinden, vooral omdat ze ook goed eetbaar zijn en toch zeldzaam zijn. Verder zit ik ook aan de Krulhaarkelkzwam te denken.  

Corryabbink

#31
CiteerIk stel voor vondsten van echte morieljes ook te vervagen. Ik ken twee groeiplaatsen en daar vond ik vorig jaar meer afgesneden stelen dan volgroeide exemplaren. Daarom heb ik de tweede groeiplaats niet meer gemeld.

Kik
Kik vervagen doen ze bij hoge uitzondering. Wie zegt dat deze afgesneden zijn omdat ze op de site stonden? Die vindplaats kan al jaren bij kenners bekend zijn die er een lekker maaltje ophalen.
Bij mij in de buurt staat veel Eekhoorntjesbrood. Die worden al jaren opgehaald door in ons land wonende Polen toen was de site er nog niet eens.
Ik weet niet of deze soort zo belangrijk is dat die vervaagd moet worden. Je had de soort trouwens zelf ook onder embargo kunnen zetten.

Ik vraag me af wat Arno en Gerrit ervan vinden.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Niko Buiten

In Zuid-Kennemerland 'wemelt' het van de bijzondere en/of eetbare paddenstoelen, zoals morieljes, boleten en stekelzwammen. Ik ben er voorstander van deze te vervagen.
Groet,

Niko Buiten.


kvb

Je hebt gelijk Corry dat de plekken misschien al bekend zijn. Ik wil echter verder geen aanleiding geven om nog meer vindplaatsen open en bloot op waarneming te zetten. Embargo snap ik niet. Op een bepaald moment wordt het dan toch openbaar?
Wat is de mening van anderen over het voorkomen van morieljes. Gezien het aantal waarnemingen zijn ze buiten (sommige plekken) in de duinen best zeldzaam.
Het voorjaarspronkridderverhaal vindt ik mooi. Vorig jaar stonder er honderden klaar voor de pluk op een plek waar ik vaak kom. Niemand was geinterresseerd. Overigens dit jaar geen enkele (nog???) gevonden.

Kik

Arno van Stipdonk

CiteerEmbargo snap ik niet. Op een bepaald moment wordt het dan toch openbaar?
Kik, Je kunt ze zolang onder embargo zetten als je maar wilt. Enige waar je op moet letten is dat je het jaartal aanpast naar bijvoorbeeld 2050. Dan zijn ze nog minimaal 40 jaar onzichtbaar.

Niko Buiten

#35
Gerrit J.,

Je hoeft niet bij voortduring naar het buitenland te verwijzen. Voorbeeld: Ook gebruikers van Waarneming.nl houden groeiplaatsen van bijzondere soorten geheim door ze hier in het geheel niet te melden. Doe je dat niet - maar bijvoorbeeld vervaagd - dan wordt je door het bedrijfsleven en fotografen benaderd met het verzoek hen naar die groeiplaatsen te brengen.

Wat betreft de Morieljes: Ik ken een oud-boswachter die al jarenlang illegaal Morieljes verzameld. Dat zijn gebit er onder te lijden heeft. Daar heb ik niets over vernomen.  :duim:
Groet,

Niko Buiten.