Hoofdmenu

Foto's op de kant

Gestart door nhdejong, juni 29, 2013, 15:22:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

nhdejong

LS.,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik erg enthousiast ben over de mogelijkheid om ter plekke foto's in te voeren op ObsMapp! Natuurlijk is het lastig als het om waarnemingen van vogels gaat, tenminste, mijn mobiel heeft (nog?) geen telelens, maar voor planten en sommige insecten en andere beesten is het erg handig! Fijn dat het team achter de site zo hard blijft werken voor een goede website!

Maar nu mijn vraag. Ik fotografeer af en toe dus planten en als ik dan mijn telefoon rechtop hou, dan komt de plant op de kant op waarneming.nl. Zie bijvoorbeeld http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/77130195
Ik wil dat op zich best veranderen, maar zie niet zo goed hoe dat kan. Kan iemand me daarbij helpen? Of is het gewoon een kwestie van de telefoon altijd dwars houden als ik een foto maak in het veld?

Alvast dank voor de reactie(s)!

Smiles,
Klaas

Douwe van der Ploeg

Of altijd dwars houden, óf de foto "gewoon" maken (dus niet via ObsMapp maar via de camera-app van je telefoon), en vervolgens handmatig toevoegen als je thuis bent.
Douwe van der Ploeg

Bart van Hoogstraten

Citaat van: nhdejong op juni 29, 2013, 15:22:19 PM
LS.,

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik erg enthousiast ben over de mogelijkheid om ter plekke foto's in te voeren op ObsMapp! Natuurlijk is het lastig als het om waarnemingen van vogels gaat, tenminste, mijn mobiel heeft (nog?) geen telelens, maar voor planten en sommige insecten en andere beesten is het erg handig! Fijn dat het team achter de site zo hard blijft werken voor een goede website!

Maar nu mijn vraag. Ik fotografeer af en toe dus planten en als ik dan mijn telefoon rechtop hou, dan komt de plant op de kant op waarneming.nl. Zie bijvoorbeeld http://texel.waarneming.nl/waarneming/view/77130195
Ik wil dat op zich best veranderen, maar zie niet zo goed hoe dat kan. Kan iemand me daarbij helpen? Of is het gewoon een kwestie van de telefoon altijd dwars houden als ik een foto maak in het veld?

Alvast dank voor de reactie(s)!

Smiles,
Klaas

Hoi Klaas,

Wat heb je voor telefoon? (Dat is belangrijke informatie om verder te komen). Met mijn Samsung Galaxy S3 kan ik bij het openen van de foto onder "camera", uit het menu, wat linksonder op te roepen is, kiezen voor "linksom" of "rechtsom draaien" en daarna de wijziging opslaan. Hoe dat bij andere telefoons gaat weet ik niet maar als je aangeeft met wat voor camera je staat te telefoneren zijn er vast soortgenoten die zullen reageren.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Alex Kwak

In ObsMapp kan je de foto ook draaien door als je de foto op het scherm hebt staan in het menu te kiezen voor "Roteren".
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

nhdejong

Okee, dank voor deze antwoorden. Dit lost mijn problemen voor de toekomst op, maar is het nu ook mogelijk om de reeds geplaatste foto's alsnog te roteren of moet ik ze dan deleten en opnieuw uploaden? Dat laatste is niet eens zo gemakkelijk, aangezien ze niet in de camera van mijn telefoon (overigens een Samsung Galaxy S2) staan...

Thanx!
Klaas

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op juni 30, 2013, 11:11:36 AM
In ObsMapp kan je de foto ook draaien door als je de foto op het scherm hebt staan in het menu te kiezen voor "Roteren".
Ik kan mijn foto volgens mij nooit roteren op mijn toestel (Wolfgang D43?).  Als ik op een knopje druk wat op roteren lijkt  ( een pijlvomige cirkel) moet ik de foto opnieuw maken. Is de beste oplossing de foto eerst te maken en later toe te voegen aan obsmap via de Galerij?

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juli 13, 2014, 17:35:09 PM
Is de beste oplossing de foto eerst te maken en later toe te voegen aan obsmap via de Galerij?

Dat is zeker een mogelijkheid.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Slimke

Roteren van de foto kan inderdaad door op de menu-knop te drukken en dan roteren.
Zelf ervaar ik dat vaak mijn foto's op de kant erin gezet worden, waardoor ik bij bijna iedere foto op roteren moet drukken, maar het komt niet altijd voor (heel raar).

Ook maak ik mijn foto's niet via ObsMapp, ik heb namelijk gemerkt dat de sluitertijd (of iets anders) achteruit gaat, want alle foto's zijn wazig via ObsMapp.
Ik moet dus altijd de camera van mijn telefoon openen, dan werkt het wel.

Wat betreft het draaien van de foto's op waarneming.nl, zo ver ik weet lukt dat niet. Ik denk dat je die foto's eerst moet verwijderen en dan opnieuw moet toevoegen.
In een eerdere post geef je aan dat de foto's niet op je telefoon staan, ik snap niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

nhdejong

Citaat van: Slimke op augustus 11, 2014, 14:23:16 PM
In een eerdere post geef je aan dat de foto's niet op je telefoon staan, ik snap niet waarom dat een probleem zou moeten zijn.

Nou kijk, in waarneming.nl kan ik de foto's ook niet draaien, dus als ik ze niet op mijn telefoon heb staan betekent dat dat ik de betreffende foto eerst moet deleten (extra handeling, want dat kan niet bij de waarneming zelf, dan moet je eerst naar 'Mijn foto's', waarna ik de originele foto dus weer op moet zoeken en dan de foto dus draaien en dan opnieuw uploaden. Het is al met al een heel gedoe, waarals ik het prettig zou vinden als ik in waarneming.nl bij de waarneming of desnoods bij 'Mijn foto's' de mogelijkheid kreeg om een willekeurige foto te roteren. 90 graden is goed genoeg, desnoods wil ik best 2 of 3 keer drukken, maar het is een stuk eenvoudiger dan bovenstaand gedoe...

Snap je? Of leg ik het nou heel omslachtig uit?

Smiles,
Klaas