(on-) handige tip voor beginners

Gestart door rudi, juni 29, 2013, 10:29:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

Hallo iedereen,
ik ben zelf beginnend plantendeskundige en ik baalde vaak dat ik een plant die me opviel moest noteren als onbekende plant.
Ik doe het nu anders, ik ga op waarn.nl naar geografie en type het gebied in waar ik veel ben,
in mijn geval Hoogezand - Sappemeer en ik klik dan op fotoos.
dan zie ik de planten die anderen hebben waargenomen. Als er een plant bijstaat die ik ook ergens weet te staan dan meld ik het op w.nl
het bespaart me veel determinatie werk en veel fouten.
Zo melde ik laatst muizenoor ipv havikskruid, dat het havikskruid was zag ik dus aan waarnemingen van anderen.
Het is een makkelijke manier voor een beginner! Als ik.
vriendelijke groeten aan iedereen en vooral iedereen die mn waarnemingen verbeteren en verbeterden! :duim:
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

HPM

Plaatjes kijken, of het nou in een boek is of op Waarneming.nl, is iets wat iedere beginner zou moeten doen voor hij op het forum een vraag stelt.

Overigens is een waarneming invoeren omdat die soort al eens in het gebied is waargenomen voor beginnelingen een minder goed idee.
Herman van der Meer

rudi

bedankt voor de reaktieHPM!
ik heb een boekje, oud, het heet wat bloeit daar? Ik kan er niks mee, de tekeningen zijn te onduidelijk en dan moet ik meeldraden gaan tellen etc.
Het boekje heb ik nooit mee op pad, ik doe ook alles andere wat leeft vogels, mossen etc.
Het determineren via waarneming is ook lastig , ik geloof wel 100 soorten of families. Een koolzaadplant heeft wel 10 look a likes.
Ik kijk dus af van anderen maar controleer wel uiteraard of het de zelfde is.
Het is voor mij een begin...
Plant onbekend vind ik frustrerend.
Ik zag laatst 500 blaassilenes, dat het een Blaassilene was leerde ik vorig jaar van een waarneming/foto (van Maico).
Ok als beginnend plantendeskundige misschien niet ideaal, maar in mijn fase van beginnend ex leek op planten gebied in ieder geval een begin ;D
het invoeren van onbekend geeft me altijd een slecht gevoel, en ik beschik over slechts 1 uur internet per dag, dat is ook beperkend.
prettig weekend en bedankt voor de tip!
vr gr rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer