Meikever? Zwitserland, Val Müstair 1200 m

Gestart door Pieter Stolwijk, juni 28, 2013, 20:18:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pieter Stolwijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/77165369
onzeker Gewone Meikever - Melolontha melolontha gezien op 2013-06-28 Italy -Trentino
Foto's:






bij voorbaat dank Pieter Stolwijk
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

beetlestitch

het pygidium staat er niet goed op maar lijkt mij toch wel goed zo voor meikever. ook de eerste foto. dus melolontha melolontha. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

#2
Even een leermomentje scoren ... waar kijk je naar voor die eerste foto Toon? Dat zwarte voorrandje van het halsschild?

Edit: Hmmm, nee, dat kan hippocastani ook hebben ...

'tis een dame, dus pygidium zo van boven ook niet echt doorslaggevend lijkt me ... wat wel?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

bij de eerste lijkt mij het pygidium ook naar beneden recht versmald en niet druppel vormig. dus vandaar dat ik toch voor gewone meikever kies.ik geef toe dat er discussie kan ontstaan hier over. heb zelf ook gewone meikever met rood halsschild. dit is wel een indicatie om goed te kijken maar geen vast soort kenmerk. groeten toon.
Toon Keukelaar

Arp

Okay, duidelijk, bedankt voor uitleg Toon :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Pieter Stolwijk

Heren, hartelijk dank. Ik heb nog meer foto's van deze plek dus ik ga ze nog eens goed pygidiëren.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

beetlestitch

daar wachten we op voor zekerheid. ik meen dat ik ergens gelezen heb dat m. hippocastani niet zo hoog voor komt maar dit weet ik helaas niet zeker. groeten toon.
Toon Keukelaar

Pieter Stolwijk

Ik hou jullie op de hoogte, maar zal pas als ik weer thuis ben, hier aandacht aan schenken.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Pieter Stolwijk

De andere foto's geven geen nadere informatie. Ik hou het maar op Meikever.

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente