van 300 mm naar 500 mm

Gestart door Ewoud, mei 06, 2007, 21:12:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ewoud

Ik heb een nikon D50 met een 300 mm lens en fotografeer veel dieren en vogels.
Dit doe ik altijd uit de hand, soms steun ik op een paaltje of iets dergelijks.
De resultaten zijn soms wel aardig maar ik zou het onderwerp graag wat dichterbij halen.
Nu ben ik aan het denken om een 500 mm lens aan te schaffen (sigma 50-500).
Kan ik dan nog wel uit de hand fotograferen, bij dieren komt het meestal op snelheid aan, of wordt het huilen over het resultaat omdat de zaak niet stil te houden is ?
Wie heeft er ervaring mee en kan me wat vertellen ?

met vriendelijke groeten,

Ewoud.
Met vriendelijke groeten,

Ewoud.

Mark van Veen

Ik heb die Sigma 50-500mm en uit de hand lukt het zelden om een goede foto te maken (er zit geen image stabilisation op). Ik zou een statief aan willen bevelen bij 500mm.
Waarom koop je overigens geen 1,4x converter als je een goede 300mm hebt? Stukken goedkoper en je krijgt een 420mm lens. Evt. overweeg je een 2x converter aan te schaffen, dan verleng je de brandpuntsafstand tot 600mm. Met converters heb ik geen ervaring, meestal zie ik dat mensen de 1,4x gebruiken. Je zou op birdpix.nl eens kunnen vragen wat de pro's en con's zijn.
groet,

Mark van Veen

Ewoud

Ik heb een 200-500 mm 6.9 tamron mf lens, die gebruik ik wel vanaf statief, en bij een zonnetje en als het onderwerp blijft zitten gaat het wel.
De 300 mm is een tokina 35-300 mm 5-6.7 lens.
Ik ben gewend om me met de fiets te verplaatsen met de camera om mijn nek en als ik dan wat zie, remmen en foto's maken, soms met het zadel als steun.
Heb het 1 keer geprobeerd met een statief op de fiets, maar toen ik het statief, de fiets en mezelf weer uit de knoop had, hoorde ik de wilde zwijnen die ik wilde fotograferen in de verte lachen.
Misschien met een 1 poots statief, zal eens beginnen om dat eerst aan te schaffen en kijken of de resultaten met de 300 mm beter worden van een steuntje.

bedankt in ieder geval voor de info.

met vriendelijke groeten,

Ewoud.

Met vriendelijke groeten,

Ewoud.

canedje

Boven de 300 mm zonder is is het haast onmogelijk om zonder statief goede foto's te maken.
Ik adviseer zo wie zo om bij telelens een goed statief te gebruiken, de resultaten zullen beduidend beter zijn. Frustraties en teleurstellingen zullen veel meer beperkt blijven.
Ikzelf gebruik de 200-500mm Tamron, voor zijn prijs een geweldige lens. Helaas zonder is.
Omwat resultaten van deze lens te bekijken verwijs ik naar mijn site:

www.natuurshot.nl    klik hier om er heen te gaan

Kijk bij "mijn album", alle vogelfoto's zijn met deze lens gemaakt.