statief - tot in de puntjes geregeld

Gestart door KorHaan, juni 27, 2013, 20:10:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Ik heb een statief van carbon, dat aan het eind van elke poot een rubberen wieltje op een stalen as heeft. Wat ik nu ga vertellen, is vast en zeker volstrekt overbodige informatie voor degenen die al bekend zijn met de dubbelfunctie van die statiefpooteinden.

Het rubberen wieltje kun je opdraaien om de stalen as, en bij het naar boven schuiven komt er een stalen punt tevoorschijn. Doe je dit bij alle 3 de statiefpoten, dan heb je dus 3 stalen punten waarmee je je statief in de ondergrond prikt. Het staat dan een stuk stabieler.
Ook op een harde ondergrond van tegels, beton of asfalt is er merkbaar betere demping van trillingen wanneer de poten op de stalen punten rusten.

Het is raadzaam om de stalen punten te gebruiken onder alle omstandigheden, behalve wanneer je je statief binnen op een parketvloer of tapijt opzet.


Zoals ik al zei, is dit waarschijnlijk iets wat de meeste mensen al weten, maar het kan nooit kwaad om het even expliciet te melden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

peter van santbrink

Citaat van: KorHaan op juni 27, 2013, 20:10:21 PM
Ik heb een statief van carbon, dat aan het eind van elke poot een rubberen wieltje op een stalen as heeft. Wat ik nu ga vertellen, is vast en zeker volstrekt overbodige informatie voor degenen die al bekend zijn met de dubbelfunctie van die statiefpooteinden.

Het rubberen wieltje kun je opdraaien om de stalen as, en bij het naar boven schuiven komt er een stalen punt tevoorschijn. Doe je dit bij alle 3 de statiefpoten, dan heb je dus 3 stalen punten waarmee je je statief in de ondergrond prikt. Het staat dan een stuk stabieler.
Ook op een harde ondergrond van tegels, beton of asfalt is er merkbaar betere demping van trillingen wanneer de poten op de stalen punten rusten.

Het is raadzaam om de stalen punten te gebruiken onder alle omstandigheden, behalve wanneer je je statief binnen op een parketvloer of tapijt opzet.


Zoals ik al zei, is dit waarschijnlijk iets wat de meeste mensen al weten, maar het kan nooit kwaad om het even expliciet te melden.


Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

sinds paar weken een statief (Gitzo GT2540LLVL) in bezit maar kan wat je beschrijft niet vinden  :huh:

KorHaan

#2
Peter,


Dat is niet zo gek, want de Gitzo 2540 heeft die spikes niet:


http://www.bhphotovideo.com/c/product/568862-REG/Gitzo_GT2540LLVL_GT2540LLVL_Leveling_6X_Carbon.html



Helemaal omlaag scrollen tot laatste feature: "removable leg tips".
Zie ook bij specifications "spiked/retractable feet > no " ; wel optioneel zijn long spikes ter vervanging van de standaard rubber doppen.)



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo

peter van santbrink

#3
Citaat van: KorHaan op juli 09, 2013, 01:50:25 AM
Peter,


Dat is niet zo gek, want de Gitzo 2540 heeft die spikes niet:


http://www.bhphotovideo.com/c/product/568862-REG/Gitzo_GT2540LLVL_GT2540LLVL_Leveling_6X_Carbon.html

Helemaal omlaag scrollen tot laatste feature: "removable leg tips".
Zie ook bij specifications "spiked/retractable feet > no " ; wel optioneel zijn long spikes ter vervanging van de standaard rubber doppen.)



Vriendelijke groet,


Ronald Sinoo


heb ik weer... ;D bedankt voor link; helaas ben ik al 2 van de 3 standaard rubberen voetjes kwijtgeraakt; was al gewaarschuwd door de verkoper dat dit een minpunt was van deze Gitzo, blijkbaar draai je ze onbewust los en bij het opbergen "in het veld" kunnen ze dus achterblijven. Gewoon niet aan gedacht om dit elke keer te checken, dus als iemand rond Hellevoetsluis en/of Goeree een voetje vindt dan hoor ik het graag  ;D

ga even kijken waar die spikes te bestellen zijn